zondag 6 augustus 2017

Zucht

Eieren zijn de talk of the day. Het zoveelste voedselschandaal. Rundvlees, paardenvlees, salmonella, vogelgriep, geitenziektes, groenten met bacteriën, het kwam allemaal voorbij, en nog wel meer ook . Toch blijven de meeste mensen vertrouwen op de voedselveiligheid in Nederland. Toch moeten mensen lachen of doen ze minachtend over mijn goedgelovigheid inzake biologische produkten. Tja.. Ik lees over onderzoekjes over de hogere kwaliteit van biologisch voedsel. De vraag die dan beter gesteld kan worden is hoe veilig en volledig zijn reguliere produkten.
We willen goedkoop eten , dat is een criterium waardoor andere aspecten worden verdrongen.
Nu in het geval van de fipronil blijkt tot mijn verbazing dat ook biologisch leverende producenten dit produkt gebruikt hebben, zijn zij misleid of de consument? De eieren die ik nog in huis had, waren niet op de gepubliceerde lijst genoemd. Ik gebruik ze dus gewoon op, maar garanties zijn er kennelijk niet. De lijst groeit nog.
Maar mijn keuze voor zoveel mogelijk biologisch blijft. Ik wil geen chemiese waslijst terug vinden in mijn eten, ik wil gewoon eten zoals de natuur het maakt. Garanties blijken niet 100%, maar zo zuiver als maar kan,  ja, graag.

5 opmerkingen:

  1. Het viel mij oo hoe snel er mensen (een hoogleraar) aan het woord kwamen die zeiden dat een eitje of twee geen kwaad konden. Alles om de burger maar zo snel mogelijk te sussen en anders sust men zichzelf wel.
    Ik vind het blijvend zorgwekkend. Hoe komt een bedrijf er op om die stof te verwerken? Waar zijn die eieren al in verwerkt? En hoe lang speelt dit al?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik dacht ook veilig te zijn met biologische eitjes, dus niet ... Maar ik eet ook biologisch in de hoop dat de dieren dan een beter leven hebbeb.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dat verbaasde me ook,die bio-eieren.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Een mens wordt tegenwoordig zo bang gemaakt. Alsof er vroeger nooit eens iets 'niet goed' was.
    Maak me eigenlijk nooit zo druk.. misschien moet ik die denkwijze veranderen..

    BeantwoordenVerwijderen
  5. natuurlijk ben ik ook voor biologisch, maar hoe biologisch zijn aardappelen die op een veld naast een drukke autoweg geteeld worden?

    BeantwoordenVerwijderen