woensdag 23 augustus 2017

Schapen

Buiten zie ik een hemel vol schaapjes, wolken. In huis is er een schaap bijgekomen. Voor mijn bureaustoel kocht ik een mooitje. Heerlijk zitten, ook in de winter straks. De Juttersmarkt viel tegen, elke week minder kramen, zelfs de kindertjes hadden weinig zin in hun eigen rommelmarkt. Het schaap kocht ik niet bij een kraam, maar gewoon bij een winkel.
Een mevrouw op de markt maakte een onvoorziene zijstap, waardoor ik haar tas raakte bij het passeren. Ik zei Sorry, maar haar reaktie was mooi: U doet niets verkeerd, dan is sorry zeggen niet nodig! Ik ben degene die niet oplet.
 Ik bedankte haar en knoopte dat in mijn oren. We zeggen inderdaad vaak sorry, ook als iets niet onze schuld is, dat is dus niet nodig. We maken onszelf onnodig klein. Maar wat wel te zeggen in zulke situaties? Neem me niet kwalijk of pardon, hebben dezelfde insteek, uitgaand van schuld die er niet is. Ben er nog niet uit.  Wel goed om naar gedachteloos uitgesproken woorden te kijken en je bewust te worden van de echte strekking.
Mindful geldt ook voor gewoontes en standaard uitdrukkingen. Je bent duidelijker met goed gekozen woorden. Ik zit graag oo schapen, maar wil er zelf geen zijn.

5 opmerkingen:

  1. Oeps, dat was niet de bedoeling? Is dat wat? Heb er idd ook wel eens over gedacht...
    Lekker dat schaap, dat wordt genieten en misschien nu al!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. goeie! En ja, het schaapje wordt al bezeten, lekker aan t kontje.

      Verwijderen
  2. Fijn als er mensen zijn die zo reageren. Ik denk dat ik toch maar gewoon sorry blijf zeggen en hoop op meer mensen zoals jij deze mevrouw tegen kwam.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik blijf ook gewoon sorry zeggen. Ik zie het niet als mezelf klein maken maar als beleefdheid en ik ben graag beleefd.
    Wel zijn er andere situatie waar ik geen sorry voor zeg hoor. Als ik vind dat die ander ongelijk heeft dan zeg ik het echt niet. fijne dag

    BeantwoordenVerwijderen