zaterdag 12 augustus 2017

Missie 1 geslaagd

Een paar weken terug besloot ik te proberen met omeprazol maagzuurremmers te stoppen. Afbouwen, met om de dag een capsule ging goed maar toen ik echt stopte zat ik al snel in de beloofde rebound, de klachten kwamen heftig terug. Rennies hielpen nauwelijks om te blussen. Dan op zoek naar een betere vervanger. Veel geprezen werd Iberogast, dus kocht ik dat en voorwaar het helpt! Alleen is het vrij duur, ca 18 euro voor een middelgroot flesje en staat er dat 3x daags 20 druppels genomen moeten worden en dat is veel en vaak. Ik probeerde 1x 10 druppels, na het avondeten en dat doet de truc ook . Pfffff, dat is al wat. Tegelijk ben ik begonnen met vit B12 tabletten, want alle tekenen wijzen op een tekort.
Nu kijken of ik een ander geneesmiddel ook kan staken zonder problemen.
Omdat de buik meteen ook maar weer eens van streek was, het lijkt er nu op dat ik dat overwonnen heb, eet ik sober en voorzichtig en dat voelt goed. Gister at ik als diner een paar aardappeltjes uit de schil met een kwarksausje en tomaatjes ( eigen pluk). Het was lekker en genoeg. De buikproblemen, ik wijt het aan een virusje wat een colitisopvlamming veroorzaakte, zorgden voor gedwongen rust, want echt ziek, wat ook misschien voor de rest van het lijf even goed is. Ik wilde misschien toch te snel. Lastig hoor, om het goed te doen en dat precies uit te mikken per dag, omdat omstandigheden w vaak eveneens veranderen, weer, gezondheid, onverwachte energievreters. Toch heb ik het idee dat ik niet echt terug bij af ben, hooguit een stapje terug.
Zo probeer ik de goede weg voor mij te ontdekken.
Vallen en opstaan, maar wel verder komen.
Een ander ding wat ik veranderde is mijn Facebooktijdlijn. Ik merkte dat ik steeds langer las daar, want zoveel interessants kwam voorbij.... nou het meeste was bij nader inzien herhaling, dus veel berichten uitgezet. Hè dat geeft veel meer rust! Ook een positieve aktie. En ik ga door!

8 opmerkingen:

  1. Ik gebruik de omeprazol ook al zo'n 30 jaar en probeer het af en toe af te bouwen, maar lukt me nooit. Ik vind het zo'n vervelend gevoel in mijn keel, wordt er nerveus van, en dat ben ik echt niet snel, likt wel of het me dan totaal beheerst. 2 maanden geleden had ik constant en onbestemd gevoel in maag, opgeblazen en ik wist niet of ik nu misselijk was of honger had. Op advies huisarts 2x per dag genomen en nu is het weer normaal op 1x per dag, begin er de dag altijd mee dat werkt het beste.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik gebruik natuurtroebele appelazijn tegen maagzuur en bij mij helpt dat geweldig. In her begin twee theelepels op een glas water (wel drinken met een rietje) voor de maaltijd, nu is meestal alleen smorgens genoeg.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Goede tip, gaan we uitproberen!

      Verwijderen
    2. Natriumbicarbonaat schijnt ook goed te werken.

      Verwijderen
  3. Als maagbeschermer heb ik al jaren Pantoprazol 20 mg. Zal wel hetzelfde effect hebben hè. Laatst met teveel eten in de B&B kreeg ik ondanks dat toch weer last. En ik dacht, o hemel nee, dat wil ik echt niet. Dus ik ga maar niet proberen te minderen...
    Neem je rust, je was even een wervelwind ;-) Maar wel lekker hè..

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Maagzuurremmers kunnen een vitamine B12 tekort veroorzaken. Google maar eens.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ontdekte ik al een poos geleden, een van de redenen om te stoppen.

      Verwijderen
  5. Die iberogast gebruik ik ook wel eens. Het doet wonderen.

    BeantwoordenVerwijderen