zaterdag 10 juni 2017

Oortjes

Bijna een jaar terug was het moment dat ik weer een hulpmiddel aan mijn lijstje toevoegde, gehoorapparaatjes. Ik was de helft gehoor kwijt links en één derde rechts. Dat was teveel want verstond steeds minder en in het verkeer werd het link omdat ik geluid niet kon plaatsen.
Zorgvuldig werden ze aangemeten en het is een aanwinst. Ok, het is soms schrikken van geluiden en ik moest best erg wennen. Maar ik zette door, droeg ze elke dag en alles was beter geworden.
Nu draag ik ze soms niet, op thuisdagen vooral, omdat het soms toch wat jeukerig of onprettig voelt in de gehoorgang en ik thuis ook de stilte erg kan waarderen. Toch is dat uutzondering, want ik heb er zoveel voor teruggekregen. Als ik nu de voordeur opendoe, komt me meteen het geluid van mussen tegemoet. De bomen zitten er vol mee en dat klinkt erg leuk. Ook het mereljong kan ik nu detecteren en in de tuin en elders buiten hoor ik echt massaal vogeltjes, die ik voorheen nauwelijks meer waarnam. Kortom de natuurbeleving is zoveel groter met oortjes! Ook muziek luisteren geeft veel meer vreugd omdat ik weer veel details hoor, die ik lang kwijt was. Luisteren naar mensen gaat weer goed en ik voel me veiliger op de scoot.
Kortom, de wereld is mooier geworden. Het was een goede en broodnodige stap.
Vanmorgen naar de markt en op zoek naar vlierbloesem voor de thee. Met oortjes in, bril op, brace om pols, tandjes eringeprakt, op de elektrische stoel.... je bent bijna 70 of niet..........

4 opmerkingen:

  1. Goed, dat je doorzette met je oortjes. Mijn man wil er niet aan. Best vermoeiend om hele dagen steeds te moeten herhalen, wat ik zeg. En de spraakverwarringen, het zou cabaret kunnen zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Je weet ook best veel van vogeltjes. Ik zoek de naam van een vogel die eigenlijk heel veel te horen is. Zit vaak hoog in boom of op dak en maakt er een heel lang riedeltje van altijd eindigend op 2 w tonen, klinkt ook erg hard. In engelse series hoor je ze ook heel vaak bij buitenopnames.
    Weet jij wie ik bedoel, waarschijnlijk een vinkachtige.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Doet me denken aan kool- of pimperlmees, maar ben geen goeie vogelaar. Op de sites van Vroege Vogels en diverse volclubs zijn ook geluiden te horen, zoek daar eens!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Nee die zij het niet die hebben veel zachter gezang. Ik heb al verschillende sites beluisterd maar kan het nog steeds niet vinden.

    BeantwoordenVerwijderen