vrijdag 5 mei 2017

Vrij

Vrij zijn is een begrip dat vooral ook in je hoofd gezeteld is. Zeker, een regime dat vrijheid van meningsuiting of zijn beperkt of sterk inpaalt, geeft een enorme druk en gevaar, zoals 40-45 ons toonde, maar op de wereld zijn er nu nog vele landen, regimes en godsdiensten die menen te bepalen wat je mag of moet of vooral niet mag. Vrijheid kan toch in je eigen wezen zitten onder de ergste omstandigheden zoals bv Etty Hillesum bewees. Je gedachten zijn vrij. En binnen je eigen hoofd kun je je vrijheid beleven, al staan ze met geweren om je heen. Zeggen en doen is een ander verhaal, maar als je weet wat vrij voelen is, kun je er veel vorm aan geven, ondanks alles.
Soms is het zelfs prettig om jezelf te beperken, mensen gaan in retraite, vasten, isolatie uit eigen vrije keus, om te ervaren dat beperking ook vrijheid geven kan.
Zelf word ik nogal beperkt door mijn lijf, maar bv Stephan Hawkings laat zien dat zelfs met een onwillig lichaam veel te leven valt.
Mensen zoeken ook vaak hun eigen berkingen uit, als je je laat leiden door een streven naar perfectie, of wilt voldoen aan andermans normen, of je uitlevert aan status, bezit. Dan ben je geen heer en meester meer over je eigen leven.
Regelmatig betrap ik mijzelf op het gevoel me onvrij te voelen omdat ik plannen of ideeen niet kan verwezenlijken, maar realiseer me tegelijkertijd, dat vrijheid is wat je zelf definieert. Ik heb het toch grotendeels zelf in de hand. Dat is een mooie gedachte om de dag van vandaag in te gaan.

8 opmerkingen:

  1. Zeker een mooie gedachte.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo Vlasje, is dat zo? Dat mensen vaak hun eigen beperkingen uitzoeken. Kun je dat uitleggen? Ik ben het vaak met je eens, maar hier snap ik niets van. José

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Denk aan verslaving, aan beslissingen ingegeven door angst. Zelfs het beperkende kan minder eng zijn dan de alternatieven.

      Verwijderen
    2. Bedankt voor je uitleg. Nu snap ik het. Ik zat aan heel andere beperkingen te denken. Meer tgv ziekten e.d. José

      Verwijderen
  3. Die opmerking was voor mij een nieuwe invalshoek. Om over na te denken. En ik dacht de andere kant op :-) Bijvoorbeeld een afslank dieet of fanatiek sporten of een minimalistische inrichting. Of veel zorgen maken en niet los kunnen laten. Of een veeleisende baan. Denk jij Vlasje, dat zo als ik het las mensen daar voor kiezen om vrijheid handzamer te maken ?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Goed begrepen. Mensen moeten veel van zichzelf, of mogen juist zaken niet. Zelfopgelegde gevangenissen als je niet uitkijkt.

      Verwijderen
  4. Heel herkenbaar wat je schrijft. Wij zijn ook druk, al hebben wij geen betaalde baan. Passen op de kleinkinderen, G. die heel veel aandacht vraagt. Maar het zijn keuzes. Die wij zelf maken. Daar heb je gelijk in. Het moeten leggen wij onszelf op.
    Maar ik hoef niet zo nodig veel mooie spullen. Daar word ik niet blij van. 's Morgens alleen beneden, in alle stilte, daar word ik blij van. Eenvoudige dingen.

    Liefs Frederique

    BeantwoordenVerwijderen