woensdag 4 januari 2017

Odin enzo

Op woensdag arriveert altijd mijn Odin-groenten/fruittas bij mijn groentenman. Al levert Odin niet meer rechtstreeks aan Den Helder (niet rendabel), via een ander toeleveringsbedrijf komen er toch tassen naar Den Helder, helaas geen andere bestellingen meer, dus ben ik een nog betere klant van Appie en Holland&Barrett (voorheen De Tuinen) dan eerder. Ik ontbeer node een echte goede winkel met verse en houdbare bioartikelen. Internet is een optie, maar dan zit je weer op wacht voor de levering en ik vind nooit een assortiment dat me volledig bevredigd en moet dus bij verschillende webwinkels inkopen doen, met als bijkomend nadeel de verzendkosten, die pas vervallen als je een bepaald drempelbedrag overschrijdt, en ik heb maar een eenpersoons huishouden. Lastig allemaal. Maar ik hou wel vol, ben al een jaar of 15 op de biotoer en daarvoor te hooi en te gras, wegens slechte toegankelijkheid vanuit dit afgelegen tochtgat.
Kennissen willen een stads-bio tuin gaan starten, natuurlijk steun ik dat van harte als het zover is. Maar dat is ook maar weer een klein facet van mijn totale benodigdheden op biogebied.
Het wordt een niet zo mobiel mens hier niet makkelijk gemaakt. Maar we houden vol. Vraag me alleen altijd af waarom zoveel mensen bio en eko mog steeds niet als standaard zien, maar als een raar geitenwollensokkenfenomeen.

4 opmerkingen:

  1. omdat het anders is, niet van de reclame. En nadenken is moeluk, of in ieder geval wordt je daar moe van. Dus dat doen we niet te vaak en niet buiten ons straatje (lees reclame).
    En het is duurder
    En slecht te krijgen (andere winkel, ander merk)
    En vreemd: ander merk, smaakt anders. Ik vind zelf de smaak doorslaggevend, en dus doe ik neit alles bio. Wel veel groente, en geen pakjes. Dat schiet ook al op.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja, jammer is dat toch he, dat biologisch niet sneller gangbaar wordt. Goed dat de kennissen van de stadstuin (die ons in eind zomer 2016 bij Lands End van heerlijke muntthee voorzagen), hun plannen willen doorzetten.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Zeker jammer van Odin. Dat gebeurde ook een paar jaar geleden met Walcheren. Gelukkig vond ik een nog betere regionale bio-webwinkel voor vrijwel alles.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Geen bio voor mij omdat ik na lang, wikken, wegen en veel lezen van beide zijden tot de conclusie ben gekomen dat bio op groenten gebied geen toegevoegde waarde heeft maar juist op behoorlijk wat aspecten milieuonvriendelijker is dan regulier.
    Voor zuivel en het beetje vlees dat hier nog gegeten wordt dan weer wel omdat er toch iets beter gekeken wordt naar het welzijn van het dier. Maar ook daar zijn aspecten die me niet aan staan.
    Helaas heb ik geen ruimte om zelf groente te verbouwen. (Balkon op het westen waar zelfs plastic planten smelten)

    BeantwoordenVerwijderen