maandag 26 december 2016

Zonnewende

Toen ik ooit een vriendje had, die begreep dat mijn ouders uit de (Gereformeerde) kerk waren gestapt, stuurde hij  met de feestdagen een gevulde bladerdeegkrans met een kaartje erbij dat ons een fijne zonnewende wenste. Hoewel erg inventief gedacht, moest mijn vader er nogal om lachen. Nu schijnt het woord Kerst weer onder vuur te liggen omdat het een Christelijk Feest is (van oorsprong, maar daarvoor een heidens....)wat andersgelovigen tegen de borst zou stuiten. Met mij, als niet-gelovige werd al nooit rekening gehouden (behalve door dat vriendje), en ik heb me nooit buitengesloten gevoeld. Zo'n gevoel zit in jezelf. Als ik bij moslims kom die aan het ramadannen zijn of hindu's die devali vieren, voel ik me ook niet buitengesloten. Ik zie het aan, verbaas me af en toe en voel me niet op slag anders of geïsoleerd, ben je gek. Heb diverse plechtigheden en feesten met mensen van diverse religies bijgewoond en vind het pittoresk en heb ontzag voor hun bedoelingen en gevoelens, maar voel me niet een met hen, noch gediscrimineerd of iets dergelijks. Iedereen zijn geloof, gebruiken en andere zaken, zolang het mij niet bedreigt als mens. Onverdraagzaamheid lijkt echter vaak verbonden met religie, hoewel een van de kerngedachtes in alle godsdiensten toch juist liefde is.
Gisteren werd ik op de valreep uitgenodigd door twee mensen die vlak bij overleden vriend D wonen en ook diens buurman A hadden uitgenodigd. Ik heb vriendelijk doch beslist bedankt. Zal ze later wel eens opzoeken, maar hoop ook dat hun vurige geloof geen hinderpaal zal blijken.
Laat mij maar de Zonnewende eer aan doen op mijn eigen manier.

6 opmerkingen:

  1. Alsof er op steeds meer religieuze slakken zout wordt gelegd.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Inderdaad wordt het steeds gekker. Wij zijn niet gelovig en vieren met kerst de terugkeer van het licht. Tegenover alle geloven sta ik hetzelfde als jij. Ik zie het aan, verbaas me soms en voel me noch verbonden, noch buitengesloten. Ik voel me niet geërgerd of beledigd bij welk gebruik dan ook, zolang de wet maar niet overtreden wordt. Ik stoor me wel aan dieronvriendelijke zaken, dat dan weer wel.
    Ik hanteer verder het principe: je eigen vrijheid stopt daar waar het de vrijheid van een ander begint aan te tasten.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik heb helemaal niets met geloven , katholiek opgevoed, gereformeerd geworden om mijn ex schoonouders tegemoet te komen en sinds mijn scheiding helemaal klaar met religie, maar laat iedereen in zijn waarde en vrij om te vieren en of geloven wat hen aanspreekt, zolang zij mij maar niet proberen over te halen om hun standpunt te zien , jammer dat niet iedereen het zo kan zien.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Heerlijk eensgezind zijn we hier. Onze buren die strikte de zondagsrust in ere houden en dus niets met 2e kerstdagen hebben waren heerlijk aan het klussen en veel was buiten. Verbaas me er heerlijk over want voor mij is het juist een rustige dag, al zetten we wel een ik.e.a kastje in elkaar en dat geeft altijd gedonder met de montage voorschriften, dus een vloekje is er wel gevallen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wij zaten aan de Kerstdis met Christenen, ongelovigen en Moslims en het was ontzettend warm en liefdevol.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Je eigen plan trekken zonder het gevoel te hebben buiten gesloten te worden is wijs, Vlasje. De uitnodiging is vast vriendelijk bedoeld maar je moet geen "kerstprojectje" worden dan wordt het ongemakkelijk. Gisteren een gezellige middag en avond gehad met mijn moeder en nicht erbij. We hebben gesjoeld (hilarisch met jonge katten!) en samen gegeten en gekletst. Daarna hebben we hen thuis gebracht. Het was was ongedwongen en dus goed.

    BeantwoordenVerwijderen