Sinds mei 2008 hou ik een blog bij over mijn reis door het leven. Ik probeer licht te leven te midden van de zwaarheid die ruimschoots aanwezig is. Ik ben alleenstaand, geniet van natuur, mijn 2 katten , lezen en schrijven. Groen denken en daar naar leven is belangrijk voor me. OTT staat voor onvoltooid tegenwoordige tijd en waarom Vlasleeuwenbekje? Het is mijn lievelingsbloem en komt veel voor in mijn regio.



zaterdag 10 september 2016

Open brief aan hulpverleenster Syl

Hallo Syl,
We kennen elkaar niet, maar je reageerde al eerder en ik moet je echt even corrigeren;
De hulpverlening die jij noemt is allemaal benaderd/ingeschakeld, met tot dusver nog niet veel meer resultaat dan een dekentje en gesprekken.
Natuurlijk kennen de mannen aan de dijk de wegen, maar ook de kastjes en de muren zien ze veelvuldig.
De dingen die jij noemt heb je vast niet met eigen ogen gezien en wil ik even met je doorlopen.
Openbare dronkenschap zie ik veelvuldig in het door de mannen bevolkte gebied, vooral van Leger des Heilsklanten en cafebezoekers uit de nabije gebieden. Het grenst namelijk aan een horecagebied, waar mensen hun brood verdienen met het verslavingsgedrag van anderen.Dan heten het bezoekers en klanten.
Die maken ook vaak gebruik van de dijkopgang om te drinken op dijk, glazen en flessen kapot te gooien en andere vervuiling te plegen te urineren, of erger.  Het horecagebied zelf wordt dagelijks door de reinigingsdienst geschoond, maar vanmorgen telde ik nog heel wat plastic en andere horecarestanten. De dijk wordt ook gebruikt om te scoren door de drugsgebruikers die onder andere bij het Boschhartcentrum wonen en hun hasj en wiet (en nog meer) scoren in het horecagebied, waar ook vaak gevochten wordt en vrouwen worden lastigevallen, Dat speelt zich voornamelijk 's avonds en 's nachts af, wanneer W en Alex al lang op een oor liggen. De heren heb ik nooit openbaar zien plassen, sterker, ze gebruiken vaak mijn toilet en hebben een vuilniszak bij zich voor hun verdere afval, die regelmatig geleegd wordt. Er wordt wel eens een blikje bier gedronken, maar dat is langs de hele dijk regelmatig te zien en ook in de stadsparken en op andere lokaties. Drugsgebruik heb ik nooit gezien bij ze, maar als dat al het geval zou zijn, ook daarin zijn ze niet de enigen in deze omgeving.
Verbale agressie is nooit goed te praten, ook niet van mensen die hen als eerste beledigen of bedreigen.
Ben ik hun advocaat? Nee hoor, gewoon een mens die constateert dat er mensen in uiterst behoeftige omstandigheden verkeren. En met mij zijn er velen die meeleven of een behulpzame hand uitsteken, want we hebben het over mensen. Misschien geen katjes om zonder handschoenen aan te pakken, maar dat zijn er meer, ook mensen met een dak. Als je ze normaal benaderd en behandeld is er niks aan de hand, zelfs de politie komt af en toe langs en is meelevend al corrigeren zij als het nodig is.
Ben ik naief? Dacht het niet. Heb al dierbaren verloren aan alcohol, ken veel hulpverlening van nabij en weet ook dat sommigen meer moeite moeten doen om goede hulp te verkrijgen dan anderen. Ken W al jaren en Alex ook. Alex wil gewoon een rustige plek voor zijn tent en niet lastig gevallen worden, W een huisje voor normale huurprijzen en hij zal wat hulp nodig hebben om alles weer op regel te krijgen en te houden. Hij laat zijn honden voorgaan als het op voeding en medische hulp gaat en dat is nobel, maar voor hemzelf minder goed. De dieren zijn echter zijn levensgezellen, zijn alles, dus neem hem dat niet af.
Ik vind het echter helemaal naar als jij mij min of meer een schuldgevoel aanpraat om dat ik opkom voor mensen in nood, ik los niks voor ze op, dat kan ik niet, maar ik steun ze wel als mensen en hondeneigenaars. Want ik heb een hart, al verdien ik mijn brood er niet mee, dat is van 9-5 weekends dicht,  ik ben 24 uur per dag wie ik ben en dat is niet iets om me voor te schamen of zo. 



11 opmerkingen:

  1. Ik heb je vorige bericht en reactie Syl gelezen. Sommige mensen passen inderdaad niet(of niet meer door allerlei factoren) in de structuur en regeltjes in het goed georganiseerde Nederland. Zij gaan het liefst hun eigen gang, hoeveel hulpverlening je er ook op zet. Ik vind het bewonderenswaardig dat jij ze ziet en aandacht geeft. Met dit soort kleine gebaren komen we misschien soms verder als veel andere dure hulporganisaties. Hoewel het natuurlijk goed is dat die er is. Misschien past niet op elk mens een hulpverleners dekseltje......

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Je gaat aardig in de verdediging op een - naar mijn idee - keurige reactie van Syl. Wat ze schrijft komt heel aannemelijk over. Er zijn vast wel mensen die tussen wal en schip vallen, en met wat jij doet is an sich niks mis. Er is toch niks mis met een verschil in inzicht zonder dat je daar gelijk een heel gefrustreerd verhaal over loslaat?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. lieve Vlasje,

    ik lees je al lang maar heb nog nooit gereageerd. Vandaag dan toch maar eens, omdat het onderwerp waar je het over hebt ontzettend belangrijk is. Ik woon in Frankrijk, maar de problematiek is hier hetzelfde, dat een aantal mensen niet binnen het kader van onze regeltjes kan/wil leven en uit de boot valt binnen wat de staat aanbiedt aan opvang en begeleidingsmogelijkheden. Ik werk bij een kerkelijke hulpverleningsdienst, en volgens onze landelijke organisatie is 1/3 van de mensen die "sociaal onaangepast" genoemd worden dakloos, 1/3 zit in de gevangenis, en 1/3 maar krijgt de hulp en steun en menselijkheid die ze nodig hebben. Ik zie dagelijks mensen voorbij komen die inderdaad een hond/honden hebben en dus niet naar de nachtopvang kunnen omdat daar geen plaats voor de dieren is (de gemeente is er over aan het nadenken, maar dat duurt al jaren, dat denken...). Ik zie mensen voorbij komen die eigenlijk in een begeleid woonproject zouden moeten leven maar met veel meer vrijheid dan dat daar over het algemeen wordt toegestaan... Ik zie mensen die door ziekte, drama's in hun leven of wat ook zonder werk zitten, naar de fles hebben gegrepen en in een vicieuze cirkel terecht zijn gekomen waar ze niet meer uit kunnen komen zonder hulp..(en alcoholverslaving is deels genetisch bepaald weten we inmiddels). Zo kan ik tijden doorgaan. De maatschappij is steeds individualistischer en harder geworden, vroeger kon een zwerver in een hooiberg slapen en kreeg een bord pap of soep. Er wordt hier in Frankrijk al jaaaren bezuinigd op psychiatrische hulpverlening en opname, op sociale diensten en noem maar op, en als ik de Nederlandse pers mag geloven, is het hier niet slechter dan in het verre vaderland. Blij dat er mensen zijn zoals jij en mensen uit je buurt die ook deze mensen als MENS zien, mede-mens, en een helpende hand uitsteken.
    groeten uit Frankrijk, Elisabeth

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Beste Vlasje. Allereerst wil ik je zeggen dat ik jou inzet en hulp voor deze groep mensen bewonder. En zeker is het niet nodig om hier een schuldgevoel over te krijgen. Mijn reactie is zeker geen aanval op jou als persoon. Het is een mening, reactie op een problematiek die ik in mijn dagelijkse werkzame leven mee maak. Ik reageer dan ook vanuit mijn ervaring en kennis. En ja, dat is inderdaad een tegen geluid maar dat kan als je in je blogs een maatschappelijk probleem beschrijft toch ? Nogmaals, ik vind het super wat jij voor de mannen doet. Er zouden er meer als jou moeten zijn. En voor A en W wens ik all the best. Lieve groet Syl.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Beste Vlasje. Allereerst wil ik je zeggen dat ik jou inzet en hulp voor deze groep mensen bewonder. En zeker is het niet nodig om hier een schuldgevoel over te krijgen. Mijn reactie is zeker geen aanval op jou als persoon. Het is een mening, reactie op een problematiek die ik in mijn dagelijkse werkzame leven mee maak. Ik reageer dan ook vanuit mijn ervaring en kennis. En ja, dat is inderdaad een tegen geluid maar dat kan als je in je blogs een maatschappelijk probleem beschrijft toch ? Nogmaals, ik vind het super wat jij voor de mannen doet. Er zouden er meer als jou moeten zijn. En voor A en W wens ik all the best. Lieve groet Syl.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Fijn dat je het zo opvat. Ik geloof best dat in de hulpverlening veel gebeurt voor mensen, maar dat jullie ook met handen en voeten gebonden zijn aan allerlei opgelegde regels. Zoals veel in onze maatschappij. Ik kijk, luister en handel zoals ik humaan vind. Misschien vult het een het ander aan, maar ik zie veel hiaten. Ik pleit vooral voor de menselijke insteek, niet alleen bij instanties maar ook bij medeburgers. Fijn weekend, Syl!

      Verwijderen
  6. En zo is het Vlasje. Voor jou ook een fijne zondag morgen met mooie tochten langs dijk en kanoroute . En voor straks slaap lekker x

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Mooie log.. goed verwoord wat jij vindt en voelt. Jij doet voor die mensen wat jij kunt vanuit jouw positie en vanuit je hart. Ik bewonder je erom!
    Blij dat Syl dit ook zo opvat hè.
    Dikke knuffel van mij!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Mooi en ook de manier van reageren op elkaar is respectvol. Kijk zo kan het ook, sterker nog; zo zou het moeten gaan.

    BeantwoordenVerwijderen