Sinds mei 2008 hou ik een blog bij over mijn reis door het leven. Ik probeer licht te leven te midden van de zwaarheid die ruimschoots aanwezig is. Ik ben alleenstaand, geniet van natuur, mijn 2 katten , lezen en schrijven. Groen denken en daar naar leven is belangrijk voor me. OTT staat voor onvoltooid tegenwoordige tijd en waarom Vlasleeuwenbekje? Het is mijn lievelingsbloem en komt veel voor in mijn regio.



donderdag 29 september 2016

Geheimzinnig

Al heel lang sta ik af en toe met een klein rood opschrijfboekje in mijn handen. Het is het handgeschreven oorlogsdagboek van een Duitse soldaat. uit 1944. Er staat geen naam voorin en dus weet ik niet van wie het was. Ook weet ik niet hoe mijn ouders (daar komt het vandaan) eraan gekomen zijn? Gekregen? Gevonden?
Wat moet je ermee? Lezen is niet opportuun omdat het in vrij Gothische letters geschreven is en verderop erg slecht leesbare hanenpoten, toen werd het blijkbaar allemaal erg spannend.
Misschien leeft er nog familie of is het histories interessant, dus heb ik het aan een buum, die amateurhistoricus is, ter hand gesteld. Die zal kijken waar het het beste naar toe kan.
Dat is dan zo'n vondst uit de bovenkamer.
Vanmorgen dus weer bezig geweest daar.
Echt herfstig buiten, vandaag, met aardig wat wind en regen voorspeld, dus ga ik me binnen vermaken, hetgeen best wel zal lukken. Er staat een pittige afwas en ook hier zijn laatjes en doosjes die doorsnuffeld kunnen worden op wegdoeners.
En lektuur, er is nog leesachterstand.
 Knus en gezellig, zo'n dagje.  

4 opmerkingen:

  1. Mooi dat er misschien toch iets met dat boekje gaat gebeuren. Wie weet hoe belangrijk het is voor zijn familie?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Er is vast een oorlogsmuseum wat dat dagboek boeiend vindt, misschien eens mailen? Zo blijft zijn verhaal levend voor het nageslacht.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Je zou het NIOD (Nederlands instituut voor oorlogsdocumentatie) kunnen benaderen, ik denk dat ze er erg blij mee zouden zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Er schijnt een Duitse soort NIOD te bestaan, ws gaat het daarheen.

    BeantwoordenVerwijderen