Sinds mei 2008 hou ik een blog bij over mijn reis door het leven. Ik probeer licht te leven te midden van de zwaarheid die ruimschoots aanwezig is. Ik ben alleenstaand, geniet van natuur, mijn 2 katten , lezen en schrijven. Groen denken en daar naar leven is belangrijk voor me. OTT staat voor onvoltooid tegenwoordige tijd en waarom Vlasleeuwenbekje? Het is mijn lievelingsbloem en komt veel voor in mijn regio.



zondag 21 augustus 2016

Hebbuh!!!

Na de dood van D kreeg ik zijn oude smartfoon. Niets voor mij eigenlijk, maar het gaat om de foto's en andere zaken die erop staan. De accu is bijna deaud dus niet echt bruikbaar.
Nee zelf leef ik nog in het oude mobieltjes tijdperk, niet eens een foto kun je maken met dat oude ding van mij. Maar hij was goedkoop en dient alleen om bereikbaar te zijn of alarm af te geven op de scoot en als de gewone lijn uitvalt. Dat doet ie prima. Toch is zo'n echte slimmerik wel begeerlijk. Iedereen loopt ermee en overal buienradar kunnen checken of even wat papieren fotograferen, het heeft zo zijn voordelen. Maar nodig, nee.
Vorige week ruimde ik mijn tasinhoud eens grondig op en mikte veel weg, wat ik onnodig meedroeg. en opeens stond ik met een leeg hoesje voor mijn mobieltje in mijn handen. Foetsie, dat ding, en dat kan ook niet, want niet verantwoord onderweg. Een flits van blijheid trok door me heen, nu mocht ik wel overgaan op een smart geval, want ik had het toch nodig en zoveel duurder in het gebruik hoeft het niet te zijn met een slim abonnement. En je hebt ze al vanaf een 80 euries. Ik schoot meteen naar sites over dit fenomeen, wat is goed en goedkooop en waar? Het was maandag, dus niet alle winkels waren open, maar eventueel kon bestellen via internet ook. Maar ik kon de knoop toch slecht doorhakken. Ik had zo'n ding toch nooit gemist? Wat was eigenlijk mijn motivatie, echt, lekker meedoen met iedereen? Lekker pielen op een eigen apparaat? Koopzucht bevredigen?
Ik wachtte en een dag later vond ik mijn oude beestje onder een kussen op de bank terug. Het was gewoon even ondergedoken geweest, misschien uit protest dat ik het zo weinig gebruikte......
Dus geen smartfoon nog voorlopig en hoewel het idee er eentje te bezitten af en toe nog kriebelt..... Een mens is beinvloedbaarder dan hij zelf denkt. Voorlopig bied ik weerstand, heb ten slotte twee tablets een laptop een desktop en dat is wel voldoende om mijn digihonger te bevredigen. Maar ik ben ook maar een mens, dus ik zal ooit wel ten slachtoffer vallen aan de vooruitgang die ik niet echt nodig heb. Hopelijk pas als mijn trouwe ouderwetse mobieltje de geest heeft gegeven. Dan heb ik een excuus, toch?

9 opmerkingen:

  1. Ik heb ook nog zo'n oude Samsung waarmee alleen gebeld kan worden. Puur voor noodgevallen of om bereikbaar te zijn in het ziekenhuis. Voor mij geen smart geval. Dat geveeg over het scherm is niets voor mij.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Oh wat een heerlijk en herkenbaar verhaal.Ik kan niet tegen dat vegen op je scherm,dus voor mij voorlopig een alleen-bel-ding.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Blij voor je dat je oude phoon weer terug is Vlasje maar heel erg triest voor je dat je nu nog steeds geen pokemons kunt vangen;)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Als je onderweg buienradar wilt checken heb je natuurlijk ook internet nodig met de nodige kosten.

    Ik heb het een tijdje geprobeerd voor 4 euro per maand via de provider van pre-paid simkaart. In totaal heb ik het 4x onderweg gebruikt in 4 maanden, alleen voor de Whatsapps vond ik het handig maar niet noodzakelijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Heerlijk, en zijn nog meer van dat soort fossielen als ikke! Mijn mobiel kan bellen en gebeld worden, en zelfs sms-en. Ik moet eens per 9 maanden € 10 beltegoed erop gooien, maar zó vaak heeft mijn trein nou ook weer geen vertraging. Ik moet dus aan het eind van de termijn altijd mijn beltegoed opbellen... Wil ik zo'n digiding? Ja, misschien wel. Maar om nou een goede mobiel weg te gooien die het nog doet? En: ik vind het akelig dat je met zo'n smartfoon altijd te peilen bent. Nee, ik heb geen misdadige of terroristische plannen, maar vind het gewoon eigenlijk helemaal niet prettig dat de NS, de gemeente, allerlei winkels en wie al niet meer precies kan uitvogelen wanneer ik waar ben.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat peilen kunnen ze (althans de overheid) even makkelijk met zo'n oude... Ik denk dat je doelt op de gps-functie maar die is makkelijk uit te zetten, eventueel doen ze dat op verzoek ook wel even in de winkel.
      Een nog werkende mobiel weggooien zou ik niet doen, altijd handig op reserve tenslotte.

      Groetjes Lily

      Verwijderen
  6. Ik ben ook bezweken nadat mijn trouw mobieltje de geest gegeven had. Ik heb het ding nu 6 maanden en ik doe er niet veel anders mee dan bellen en sms'n. Voor de rest vind ik de laptop veel handiger.
    Bernadette

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik mis nog iets, de functie van Whatsapp. Die heeft 'zo'n oude', want geen wifi/internet, ook niet. Is dat niet handig? Bij mij gaat vrijwel alles via Whatsapp, daarnaast bel ik af en toe (maar wij hebben dan ook geen vast nummer) en ik gebruik de reisplanner als ik met het OV reis. Heel af en toe gaat er een sms uit, maar niet vaker van 3 of 4 keer per jaar.
    Voor mijn ouders en schoonmoeder was het mee kunnen doen met de familiegroep op Whatsapp de reden om over te stappen, anders hadden ze toch het gevoel traag aan informatie te komen. Vooral nu dat het met mijn oma even niet zo lekker gaat (vorige week gevallen) is overleg over wie wanneer wat voor oma doet wel erg makkelijk via de groepsapp. Misschien is dat nog een dankbaar excuus (alsof je die nodig zou hebben..maar goed)?

    Groetjes Lily

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Je zou ook kunnen navragen wat een nieuwe batterij voor de smartphone kost. Niet bij een belwinkel, maar even zoeken op het www naar een merkloze. Die werken verrassend goed, en zijn vaak ook heel betaalbaar. Truus

    BeantwoordenVerwijderen