Sinds mei 2008 hou ik een blog bij over mijn reis door het leven. Ik probeer licht te leven te midden van de zwaarheid die ruimschoots aanwezig is. Ik ben alleenstaand, geniet van natuur, mijn 2 katten , lezen en schrijven. Groen denken en daar naar leven is belangrijk voor me. OTT staat voor onvoltooid tegenwoordige tijd en waarom Vlasleeuwenbekje? Het is mijn lievelingsbloem en komt veel voor in mijn regio.



donderdag 28 juli 2016

Tolerantiedilemma

Mijzelf zie ik als tolerant, dat wil ik ook bewust zijn. Dat wil niet zeggen dat ik ook niet mijn grenzen  heb en soms dingen of gebeurtenissen over de schreef vind gaan. Vooral op het punt van rascisme en discriminatie ben ik behoorlijk scherp. Ik verdraag het slecht als mensen dingen zeggen als; Zwartjoekels, die lui, Ze zijn allemaal, ik mot ze niet, op de goeien na..... Dan gaat er bij mij allerlei nekhaar omhoog en word ik zelf opeens intolerant.
Natuurlijk; vrijheid van meningsuiting staat ook hoog in mijn vaandel, maar niet ten koste van anderen. Of iemand nou homo, trans of bi is, rood, geel of zwart van huid, het zal me worst wezen, het gaat mij om de mens, en natuurlijk zijn er overal onaangename of zelfs te vermijden types, maar dat associeer ik niet met ras of gender of religie. Als je je zo opstelt als ik doe, moet je je kennelijk steeds verdedigen, want plots ben je naief, rare idealist, week in het hoofd of dom. Ook daar heb ik geen zin, want ik vind mijn denken normaal, niet iets waarvoor ik in de defensie gedwongen zou moeten worden.
Op FB en andere sociale media kom ik uitingen tegen die me zeer doen twijfelen aan het gemiddeld IQ in onze samenleving. Ik zie gevaar in doorgeschoten nationalisme, ik ben er niet bijzonder trots op om Nederlander te zijn, ons land heeft zijn voor en tegens, en dat mijn wieg hier mocht staan is ook maar toeval.
Maar dat primitieve denken in zij en wij, in allemaal goed of allemaal niet deugen, ik kan er slecht mee omgaan. Generaliseren is in mijn ogen nogal stupide, getuigend van weinig empathie. Maar hoe tolerant ben ik zelf als ik zo denk? 

9 opmerkingen:

  1. Ik ben behoorlijk tolerant, maar heb een bloedhekel aan generaliseren.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik deel mensen vooral in in "kan ik wel mee omgaan" en "ga ik uit de weg". De uit-de-weg-types zijn vaak schreeuwers, die een ander graag naar beneden halen, niet luisteren en vooral willen dat jij hun mening overneemt(of het nu om religie of kleur of gender gaat)
    Ik verdoe mijn tijd niet graag met mensen die slecht willen luisteren. Dan steek ik mijn tijd liever in andere zaken/mensen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dat is een mooie vraag. Ik zie vaak angst achter al dat wij/zij denken.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ben het eens met de vorige anoniem. Je hebt overal goede en slechte mensen, daar heeft ras of huidskleur niets mee te maken. Kan uit eigen ervaring spreken. Generaliseren en discrimineren op huidskleur of etnische afkomst is daarom ook erg dom en kortzichtig.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik kijk naar de individuele mens, als jij aardig bent tegen mij, ben ik aardig tegen jou. Religie, huidskleur, sexualiteit of politieke voorkeur zijn wat dat betrefd ondergeschikt. Agree to disagree, maar dat betekend niet dat je dan onaardig tegen elkaar hoeft te doen.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. En wat als je naief zou zijn? Is dat erg? Even uitleggen waar mijn kader vandaan komt: mijn zusje heeft vorig jaar heel veel heisa met haar toenmalige vriend (gelukkig inmiddels ex) gehad, hij heeft haar kaalgeplukt. Hij heeft haar veel geld ontfutseld en haar eigenwaarde. Ze werd ook naief genoemd, zij had hem tenslotte het geld geleend/voorgeschoten/gegeven. En veel betaald aan hun te dure huurhuis, zoals een keuken. Dat kun je idd naief noemen, te goed van vertrouwen. Maar dat maakte je in mijn eigen alleen maar een beter mens. Zo. En nu stap ik weer van m'n zeepkist af. ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. uiteindelijk zeggen we allemaal wel eens iets over iemand wat misschien kwetsend en of discriminerend is , ik heb ook een hekel aan mensen die oordelen op geloof, uiterlijk of afkomst of sexuele voorkeur, maar moet toegeven dat ik dus tegenover die mensen net zo intolerant ben als zij tegenover minderheden. er bestaat dus geen zwart wit uitleg over tolerantie. maar het verschil zit in hoe je andere mensen behandelt, wat je denkt is niet zon probleem, het word pas een probleem als je gaat handelen naar wat je denkt.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Mijn tegenvraag is: moet je onverdraagzaamheid op grond van ras, seksuele voorkeur, godsdienst etc. accepteren omdat je anders zelf onverdraagszaam bent tegenover mensen die met hun mening of handelen het vreedzaam naast elkaar leven ondermijnen? Ik denk het niet. Ik denk dat we ons moeten blijven uitspreken tegen onverdraagzaamheid en zelf verdraagzaam, liefdevol en ruimhartig moeten zijn, zonder onszelf te verliezen in naiviteit en opoffering. Dat Is niet makkelijk en we moeten daarbij blijven nadenken over onze keuzes. Verleden en heden leren dat discriminatie, egoisme en het zaaien van haat en angst nooit een oplossing bieden en alleen maar leiden tot veel leed.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ben het helemaal en volstrekt eens met Mirjam en ik probeer ook zo te handelen.

    BeantwoordenVerwijderen