Sinds mei 2008 hou ik een blog bij over mijn reis door het leven. Ik probeer licht te leven te midden van de zwaarheid die ruimschoots aanwezig is. Ik ben alleenstaand, geniet van natuur, mijn 2 katten , lezen en schrijven. Groen denken en daar naar leven is belangrijk voor me. OTT staat voor onvoltooid tegenwoordige tijd en waarom Vlasleeuwenbekje? Het is mijn lievelingsbloem en komt veel voor in mijn regio.



maandag 11 juli 2016

Mijn leven in puin

Omdat ik een neiging heb om weinig weg te kunnen gooien (komt nog eens van pas, is niet kapot/doet het nog/gekregen van/herinnering aan/mooi al gebruik ik het niet/een extra is altijd handig/ is toch geld waard etcetera) heeft mijn huis de neiging dicht te lopen. Ordenen is het probleem niet, ik weet meestal prima logische opruimsystemen te bedenken, maar het niet afscheid van dingen kunnen nemen is dat wel. Veel bezitten kan een rijk gevoel geven, maar het kan ook verstikken en benauwen. Ter inspiratie kijk ik dan graag naar programma's over hoarders en van rommel dichtgegroeide huizen en begrijp die mensen vaak heel goed, maar zie meteen dat doorschieten in deze neigingen tot rampzalige toestanden kan leiden. Dat motiveert me dan toch om wat harder voor mijzelf te zijn.
Vriend D was verzand in een leven van "Ik zou eigenlijk..." en daardoor kwam zijn verbouwing nooit af (de achterstand in onderhoud aan het affe deel, veroorzaakte een nimmer prettig bewoonbaar huis, terwijl nieuwe projecten meestal half uitgevoerd bleven liggen) en was zijn opruimlijst nooit weg te strepen. Het is een somber rommelig en verwaarloosd huis gebleven, dat niet nodigde tot bezoek of zelf optimaal gebruik maken van het potentieel.
Ik kwam daarom zelden meer in het huis, Ik kon er niet alleen niet goed lopen (je struikelde over rommel, stapels spullen, er waren nauwe doorgangetjes tussen de stapels, het parket liet los, de stoelen vielen uit elkaar) maar ik werd er erg down van en wat had ik er te zoeken?
Ik ben blij dat ik niet de boedel hoef af te handelen en wens diegenen die dat op zich gaan nemen, veel geluk en wijsheid.
Het geeft me wel een extra zetje in het opruimen in eigen huis en tuin.
Eerstdaags krijg ik een extra uurtje thuiszorg per week( de gemeente compenseert hiermee een klein deel van de bezuinigingen in de thuiszorg van twee jaar terug). Dat uurtje mag je ook opsparen en voor andere ondersteuning dan thuiszorg huishoudelijk gebruiken. Ik heb gekozen voor 2 uur per veertien dagen om opruimhulp te krijgen, dat is dan eigenlijk gewoon huishoudelijk, maar ik wil er dus op mijn eigen manier invulling aan geven. Allerlei klussen die ik alleen niet of minder goed alleen kan doen en die me helpen om de zaak hier ruimer en prettiger te maken.
Ook hier zal ik regelmatig verslag doen van de vorderingen en mijn gedachten hier over. Het is een weg naar meer vrede en rust in mijn leven waardoor er ruimte komt voor eventuele nieuwe wegen of projekten.
Door te weten wat je niet wilt, wordt het duidelijk wat je moet doen om te komen tot een gewenst leven. 

6 opmerkingen:

  1. Nou ja, het zit echt in de lucht hoor! Ik heb net een stukje zitten schrijven over dit gevoel. Morgen komt het online. Meer innerlijke rust, verwerken en ruimte maken voor iets nieuws. Prachtig! Goed idee van je om daarvoor die extra hulp aan te wenden.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Volgens mij had ik dit even nodig.. Ik was van plan vandaag onze (grote) berging op te gaan ruimen, zodat de fietsen er volgende week (vooral 's nachts) in en uit kunnen zonder je nek te breken. Uitstelgedrag zorgde ervoor dat ik nog blogs zat te lezen...dus hop aan de gang! Zoals mijn tante altijd zegt 'het kan maar gedaan zijn'.

    Groetjes Lily

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heb hier de laatste jaren mijn huis ook goed opgeruimd en spullen die ik niet meer gebruikte of in de weg stonden (te grote kast) allemaal weggedaan. Heerlijk ruimte in huis en hoofd. Nu moet de garage nog en dan ben ik klaar. Doen, daarna voel je je opgelucht en voldaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ze zeggen niet voor niks: Een opgeruimd huis (bureau, kast, schuur, weet ik wat) zorgt voor een opgeruimd hoofd! Je doet het goed! Ik ben laatst ook aan het ruimen gegaan, voelt zo lekker! Succes!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hopelijk is er wat geld om in D's huis te laten ontruimen want dat is een klus en de kringlopen komen ook al niet meer van alles gratis ophalen.

    Toen we het huis van schoonma opruimden konden we in de 2 grote kamers in de souterain alleen door paadjes lopen, was vreselijk om te doen. De leefruimte boven was gewoon heel vol en meubels versleten, kon bijna allemaal naar de stort.
    Alleen haar kleren waren prima in orde!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Tjaa, ik denk waarom zou je je druk maken over al die troep die je in je huis hebt en waar je eigenlijk geen afstand van kan nemen. Bewaar het dan en koester het. Je huis je enige echte veilige plekje. Als je zelf maar geniet van het lopen door de paadjes met spullen.
    En als je gaat hemelen, dan komt de familie of de gemeente en dan is alle materie in no time in de container gegooid.
    Leef je eigen leven, dat is voor de 1 met heel veel spullen en voor de ander met helemaal niets.

    Groetjes,
    Antje

    BeantwoordenVerwijderen