Sinds mei 2008 hou ik een blog bij over mijn reis door het leven. Ik probeer licht te leven te midden van de zwaarheid die ruimschoots aanwezig is. Ik ben alleenstaand, geniet van natuur, mijn 2 katten , lezen en schrijven. Groen denken en daar naar leven is belangrijk voor me. OTT staat voor onvoltooid tegenwoordige tijd en waarom Vlasleeuwenbekje? Het is mijn lievelingsbloem en komt veel voor in mijn regio.



zondag 17 juli 2016

Fruitig weekend

Als troosteten nu even geen (of maar weinig) chocolade, maar zomerfruit.
Ik ben dol op allerlei soorten bessen en steenvruchten dus kan in dit jaargetijde mijn hart ophalen.
Het zit vol met vitamientjes, mineralen en antioxidanten en dat is een zege voor 't  lijf, maar ik word er ook blij van.
Een grote schaal abrikozen op tafel en daarnaast een schaal met kersen, blauwe bessen, rode bessen, goji bessen (vers en lekker van de appie) en frambozen. Makkelijk af en toe een handje scoren. Heerlijk en geeft een rijk zomers gevoel.
Gisteren reed ik naast even een tochtje markt, naar Nieuw Den Helder alwaar de open dagen van een groot volkstuinencomplex waren. Er waren veel stalletjes en ik tikte een mooie oranje schaal op de kop en kocht bij het stalletje van kwekerij De Groene Stek wat basilicum planten diverse soorten.
De terugweg was door de duinen, Grafelijkheids duinen (plukte thee ingredienten) en via de dijk terug.
Er druppelen wat fijne reakties na op de uitvaart en het overlijden van D, dat doet goed, al is er even niet mee bezig zijn (niet dat het ver uit mijn gedachten is, maar minder confronterend) ook heel fijn.
De Tour zorgt voor afleiding en het nieuws relativeert je eigen besognes. De wereld staat nog steeds in brand en er lopen zat ideologische mafketels rond om het erger te maken. Na de zoveelste beelden van ellende en vernietiging, raak je zelfs een beetje afgestompt, het komt te vaak voorbij om nog de grote emotiegolven te genereren die bv 9/11 op de wereld had. Dat is goed en slecht tegelijk, een mens kan niet alles verwerken en dichtbij ervaren, maar die beginnende onverschilligheid duidt ook op gewenning aan dingen waaraan je niet zou mogen wennen. Het is een vorm van zelfbescherming, die voor jezelf nuttig is, maar niet voor de wereld.
Zo hobbelt het leven verder en voel ik me nog gewond en herstellend tegelijk.
Ik geef toe aan waar ik behoefte tot voel en dat is ruim slapen, goed eten, rust en natuur en afleiding en af en toe een beetje tranenvocht.

4 opmerkingen:

  1. Geniet lekker van je zomerfruit. We kunnen inderdaad niet al het leed van de wereld dragen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik voel me altijd een rijk mens als ik diverse soorten fruit heb staan en een leuk bosje bloemen, gewoon geplukt uit eigen tuin. Werkt het zonnetje nog mee, dan is het net vakantie in eigen huis en tuin. Het is fijn als je het vermogen bezit om te genieten van de kleine, alledaagse dingen. Al het leed van de wereld kunnen we inderdaad niet op onze schouders nemen, wij kunnen er niets aan veranderen en zouden er zelf aan onderdoor gaan. Mooi dat je zelf zo goed kunt inschatten waar lichaam en ziel nu behoefte aan hebben en er ook aan toegeeft, voldoende rust en ontspanning.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heerlijk dat fruit, ik ga zo ook aan de aardbeitjes met yoghurt, lekker!
    Ja er gebeurt nogal veel in jouw leventje, in de wereld. Maar als je de rust in jezelf kunt vinden heb je al een heleboel gewonnen..
    Mooie zondag!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Je weet gelukkig zelf,wat goed voor je is en het jaargetijde werkt daaraan mee.

    BeantwoordenVerwijderen