Sinds mei 2008 hou ik een blog bij over mijn reis door het leven. Ik probeer licht te leven te midden van de zwaarheid die ruimschoots aanwezig is. Ik ben alleenstaand, geniet van natuur, mijn 2 katten , lezen en schrijven. Groen denken en daar naar leven is belangrijk voor me. OTT staat voor onvoltooid tegenwoordige tijd en waarom Vlasleeuwenbekje? Het is mijn lievelingsbloem en komt veel voor in mijn regio.



vrijdag 1 juli 2016

Een Keessie doen

Een jaar terug werd de buurman van D. met zwaailichten van huis gehaald, een hartstilstand die hij niet overleefde. Een paar maanden terug was het de beurt aan Kees, een andere kennis van ons, die ook vlakbij woonde. Na jaren hevig drinken omgevallen, nog een poosje in coma in Alkmaar en inmiddels dood en begraven. Beiden waren jonger dan wij.  D. was onder de indruk, maar wilde het niet 1 op 1 naar zichzelf vertalen, "want zo erg zoop hij toch niet....". Ondanks de alarmen die afgingen via cardiologie, wilde hij geloven dat het allemaal nog wel meeviel, hoewel ik dat steeds tegensprak.
Het laatste gesprek dat ik met hem had, heb ik hem verteld dat ik er niet op wilde wachten tot ook hij (half-)dood uit zijn of mijn gang gevist zou worden, dat hij dat stuk dan maar in zijn  uppie moest doen, want hij was niet bereid concessies te doen aan zijn leefpatroon.
Het was toch het Kees-scenario dat volgde, al werd de gang vervangen door de dijk.
Nu lijkt het erop dat hij flinke schade in de hersens heeft, reageert niet meer op pijnprikkels of wat dan ook.
Vandaag komt de neuroloog kijken naar de exacte stand en is Maatschappelijk Werk van het ziekenhuis bezig met regelingen omtrent aansprakelijkheid en financieel en ander beheer.  Dat laatste is een pak van mijn hart en ik begin toe te komen aan een stukje verwerking. In Den Helder heb ik in feite al afscheid van hem genomen omdat ik vreesde dat ik hem niet meer aanspreekbaar zou zien.  Ik was hem al jaren kwijt als de mens die hij ooit was.  Trieste afloop dus. 

7 opmerkingen:

  1. Ja, heel triest. Zo zonde... Weet je wat hem bewogen heeft? Om geen hulp te zoeken? Om in feite een ander mens te worden?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat jammer dat juist de mensen waar het zo belangrijk voor is om te luisteren, dat die het juist zo moeilijk vinden om te luisteren en het te vertalen naar zichzelf.
    Zeker als je daar zo dicht bij je een trieste afloop hebt.
    Sterkte

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Het is zijn weg en jij hebt een flink stuk meegereden. Dat heb je goed gedaan X

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wens je kracht toe in deze lastige tijden. Heb je wat steun van de nieuwe buddy?

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een zorg toch.Sterkte hoor.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat moeilijk Vlasje.Ook omdat hij niet naar je wilde luisteren.Sterkte.

    BeantwoordenVerwijderen