Sinds mei 2008 hou ik een blog bij over mijn reis door het leven. Ik probeer licht te leven te midden van de zwaarheid die ruimschoots aanwezig is. Ik ben alleenstaand, geniet van natuur, mijn 2 katten , lezen en schrijven. Groen denken en daar naar leven is belangrijk voor me. OTT staat voor onvoltooid tegenwoordige tijd en waarom Vlasleeuwenbekje? Het is mijn lievelingsbloem en komt veel voor in mijn regio.



donderdag 16 juni 2016

Wat is er, of juist niet

Met mijn nieuwe buddy raakte ik in gesprek over Leven en Dood. Zij is vrijwilligster in inloophuis (voor kankerpatienten) en het Hospice, en heeft dus veel te maken met overlijden.
Zij is gelovig, dus dan is het wel duidelijk dat zij in een Hiernamaals gelooft. Ik weet het niet, zoals volgens mij niemand het Weet. Geloven is niet hetzelfde.
Wat ik zelf denk over dood en daarna? Ik denk dat er niks is, maar dat je energie nog een poosje blijft rondzweven. Als een hoofdafdruk op een kussen. Verder zie ik het doodgaan eigenlijk als een soort ingaan van een narcose. Je glijdt weg en je bewustzijn dooft uit.
Maar ook ik kan het mishebben, natuurlijk. Misschien is er wel een soort van hemel, met bv een afdeling voor rockenrollmensen, dat kan dan al heel gezellig zijn.
Maar ik weet het niet en heb daar volledig vrede mee, het mag een mysterie blijven. Ik laat me graag verrassen door deze laatste deur.
Daarom heb ik ook geen angst voor de dood. Het is eerder de manier waarop je sterft die minder fijn kan zijn. Maar aangezien we er geen invloed (of nauwelijks) op hebben, laat ik het maar voor wat het zal blijken te zijn.
Het meemaken van dood in je omgeving, van mensen die je in je hart hebt gesloten, is voor de nabestaanden best heftig. Ik denk nog vaak aan mijn ouders, mijn opa, verloren vrienden en vriendinnen, fijne mensen. Daar leven ze voort, in mijn hart en koppie, dat is pijnlijk en mooi tegelijk.
Maar mijn eigen dood ooit, boeit me niet zo erg zolang ik vol in het leven sta. Hooguit een vage nieuwsgierigheid, maar tegelijk een overgave aan. Het is onontkoombaar, dus waarom verzet of angst?

2 opmerkingen:

  1. Je gaat vast interessante gesprekken voeren met je buddy. Fijn dat je zelfs mogelijk een nieuwe vriendschap op kunt bouwen.

    BeantwoordenVerwijderen