zondag 19 juni 2016

Vaderdag

Mijn pa is alweer meer dan dertig jaar dood. Hij was omstreeks deze dagen jarig en stierf ook in deze periode waarin dan ook nog vaderdag valt. Beetje wrang. Hij zou 93 geworden zijn, maar werd maar 57. Heb hem dit jaar dus langer niet in mijn leven dan wel en dat is een gek idee, omdat hij nog erg leeft in mij. We hadden veel gemeen en herkenden elkaar als ziel.
Maar het is fijn zulke fijne ouders gehad te hebben, dat is een mooie erfenis.
Overigens vierden wij moederdag en vaderdag nooit, vonden het te commercieel en gaven elkaar zo vaak kleine cadeautjes en verrassingen dat een speciale dag daarvoor overbodig voelde.
Toch voelt het nog steeds leeg, geen vertrouwelijheid meer, geen herinneringen ophalen, geen lange diskussies, samen kunst kijken of de natuur in.
Het heeft me grotendeels gevormd tot de mens die ik nu ben, en dat is vooral ook iemand met eigen smaak en meningen, een zelfstandig en openminded persoon, ik drijf er nog steeds op.
Mijn opa was ook een fijne man, nieuwsgierig, natuurliefhebber, een echte opa die fantastisch kon vertellen en een liefhebbend mens.
Pure rijkdom, al zijn ze er niet meer, het is een schat die ze nalieten.

5 opmerkingen:

  1. Mooi geschreven.
    Voor mij was het het eerste jaar zonder ouders en beiden zouden ook in het eerste deel van dit jaar 91 zijn geworden.
    Het was natuurlijk bijzonder om als AOW-er nog kind te zijn geweest. Gelukkig heb ik ook zo'n fijne jeugd en volwassenheid gehad met hen, die herinneringen zijn er altijd. Ze komen en gaan in golven van droevig en blij.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat "er nog zijn"van ouders,in herinnering en soms om je heen,herken ik wel. Wij halen vaak herinneringen op. Dat mijn vader zo zou hebben genoten van een pc en digitaal fotograferen

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mijn eigen ouders zijn ook nog vaak in mijn gedachten. Een fijne jeugd bij liefdevolle ouders is zo belangrijk en vormend voor een mens.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mooi geschreven! Fijn dat je vader door je goede herinneringen aan hem nog steeds op zo'n positieve manier in je leven is. Mijn vader was vaak moeilijk te doorgronden maar ik hield/houd veel van hem.

    BeantwoordenVerwijderen