zondag 26 juni 2016

Reuze

In de tuin bloeien nu twee Reuze Berenklauwen. Wat is dat toch elk jaar een verrassing en sprookje. Boomhoog, enorme bloemschermen die zich langzaam en sierlijk ontvouwen als japanse parasols. Ze ruiken ook nog eens lekker en trekken veel insekten.
Ja ik weet het, je moet er mee oppassen. Nee ze zijn niet giftig, zoals gezegd wordt, maar de haren op stelen en nerven kunnen met de zon samen voor brandblaren zorgen, heel pittige nare blaren. Maar ik laat ze altijd staan op plekken waar ik niet bij hoef te komen en kijk goed uit dat ik er niet mee in aanraking kom met blote huid.
Elk kind en volwassen mens hoort de gevaren van deze plant te kennen, maar ook respect voor hun schoonheid en insektenrijkdom. De hele jonge bladknoppen zijn zelfs  goed eetbaar, al blijft ook dan voorzichtigheid voor de brandharen gewenst.
Weet je het niet precies? Gewoon met een boog erom heen en wel genieten van de majestueuze bloemen en imposante bladeren, op afstand. Niks mis mee.
Elk jaar wordt er weer hysterisch gereageerd op deze planten, dat is niet nodig, je gaat toch ook niet door een veld brandnetels rollen, of van vingerhoedskruid of de peulen van de gouden regen eten?
Narcissen en tulpen zijn ook niet om te eten, daar doen we dan weer niet raar over.

9 opmerkingen:

  1. Ze zijn prachtige, heerlijk genieten!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zijn ze niet gevaarlijk voor de katten?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ergens in de Delftse bermen heb ik ze ook gespot. Die plek wil ik onthouden. In de herfst, als de berenklauw verhout is, wil ik er zo graag een binnenshuis. Prachtig zijn ze, bofferd.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. ik kom langs plekken met hele "oerwouden" van berenklauw. Dan waan ik me in de tijd van de dinosaurussen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Prachtige plant he, die berenklauw. Ik heb 'm toevallig vandaag ook op de foto gezet.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. http://www.fluwel.nl/tulpenbollen-eten

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. de bollen wel, mits niet zwaar bespoten.....

      Verwijderen
  7. Wij hadden ze ook altijd in de tuin. Ik wist dat ik er niet aan mocht komen, maar verder maakte dat ook niet zoveel uit. Ik zit sowieso niet graag aan planten; bloemen enzo laat ik het liefst mooi staan. Dan gaan ze toch langer mee.

    BeantwoordenVerwijderen