zaterdag 25 juni 2016

Klaaf en Zutter

Daar ben ik nog nooit geweest, als ze bestaan. Veel bestaande plaatsen en landen ook niet. Geen reislustig type.
Het verste was een vakantie in Normandie en Gent en Zuidlimburg komen ook op mijn verste reizen voor.
Nee een globetrotter kun je me niet noemen en dat zit kennelijk ook niet zo in mijn aard. Kan zo tevreden zijn met mijn eigen omgeving. Natuurlijk kijk je je ogen uit als in Frankrijk de bomen rijk voorzien van maretakken zijn en ze gestrande auto's soms gewoon laten verroesten op een helling (Bewust? Als waarschuwing?) en ingestorte schuurtjes en boerderijtjes aan de elementen overlaten.
Er is altijd veel waarover  je je verwonderen kunt. Maar dat is op bekend terrein ook zo, al zijn de veranderingen subtieler. Het leuke vind ik nou juist als ik kleine dingen opmerk, het ritme waarin bloei zich vertoont en afwisselt. Het dierenleven dat duidelijk door voortplanting en voedselzoeken wordt geregisseerd. Een bord waarop iemand een hartje heeft geschilderd, de vaste plekken van vogels en andere dieren herkennen, een ander gewas wat geteeld wordt op het boerenland. Er is zoveel te zien en om van te genieten, en ik geloof dat ik juist van die graduaties zo kan genieten. De lucht en de zee, geen dag hetzelfde. De kleurenschema's die steeds verschuiven. De grote vreugd van iets onverwachts; vorig jaar ontdekte ik de Paarse Morgenster (dit jaar nog niet gezien), nu valt mij op hoe uitbundig het Stalkruid aanwezig is.
Enfin het is niet het landschap wat de beleving dikteert, maar de ogen die het zien.

2 opmerkingen: