maandag 30 mei 2016

Tijd

Een medeblogster had het over horloges. Ik draag dat al eeuwen niet meer. Deels vanwege allergieën die huidcontact met diverse metalen en leer tot een een vervelende draagervaring maken, deels omdat ik de tijd aan mezelf heb. Ik ben al jaren uit de arbeidsmarkt en dan maakt het niet zoveel uit. Ik heb een redelijk goed tijdsgevoel en heb geen telefoon of zo nodig om aardig te weten hoe laat het is. De keren dat ik de tijd vergeet, zijn me juist dierbaar, omdat dat betekent dat ik me heel erg losmaak uit het klokbepaalde leven, meestal door te verdwijnen in andere werelden.
In huis en zelfs in de tuin hangen klokjes, niet opvallend, maar wel duidelijk genoeg, om de wijzers in de gaten te houden als ik een afspraak heb of als er iets op bepaalde tijdstippen moet gebeuren. Een kleine draagbare eierwekker voor als het erop aan komt en ik het echt moet horen. Ook de pc is natuurlijk in te stellen op een alarm.
De meeste dagen verglijden gewoon zonder scherpe tijdlimieten en dat is een heerlijke luxe.
Het gaat niet om tijdstippen, maar om beleven van dingen hoe en hoe laat en waar dat is niet zo significant. Ervaren in een rekbaar universum, zon of niet, regen of storm of bliksem, dat zijn slechts decors, licht en schaduw, huidgevoel, geuren, kleur geluid smaken dat telt.

3 opmerkingen:

  1. Eerst las ik dit blog gisteren. Later een hoofdstuk over tijd in "de wonderbox". Nu begin ik te beseffen,wat een dwangbuis tijd kan zijn. Zelfs als AOW-er kijk ik regelmatig op mijn horloge.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hier nooit een horloge gehad. Heb ik er wel een dan kijk ik er dwangmatig op. Dat doe ik niet met gewone klokken. Dus blijkbaar is de ene klok de andere niet ;-).
    Wat heerlijk soms de tijd helemaal vergeten omdat je zo in het nu bent. Dat zijn fijne momenten.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heerlijk hè als je er niet echt op hoeft te letten.
    IK heb ook van die dagen, maar voor ik het weet is het toch alweer snel 9 uur 's avonds of zo... een dag is zo snel om...

    BeantwoordenVerwijderen