zaterdag 14 mei 2016

Stoppen

Vriend D zou echt stoppen en was al een dag of wat droog. Vrijdag gingen we nog naar zijn huisarts voor hulp hierbij, verwijzing naar de Breijderstichting, en gaf hij duidelijk aan dit echt te willen.
Vanmiddag belde hij me duidelijk dronken op. Deed alsof er niks aan de hand was, was niet bereikbaar, lachte erom dat ik liet merken not amused te zijn. Was zelfs verontwaardigd dat ik het zo  opvatte. Het was een klap in mijn gezicht, vooral de manier waarop. Dat hij een flinke strijd zou hebben, wuifde hij steeds weg, alle hulp en steun die ik aanbood had hij niet echt nodig, al vond hij het maar wat fijn dat ik meeging naar de artsen en zijn laptop en tablet voor hem uit de virussen vandaan haalde. Dat ik steeds geduldig hem aanhoorde en altijd probeerde hem te helpen. En dan weer zat worden en mij uitlachen. Het is dus op en uit.
Ik heb me helemaal teruggetrokken. Gezegd dat het allemaal zijn goed recht is, maar dat ik hem niet dood uit zijn of mijn gang wil vissen en zoveel energie weg  geven aan iemand die het als parels voor zijnen in ontvangst neemt. Ik gun hem het beste, maar mijn inbreng is voorbij.
Grote kans dat dit binnenkort heel slecht afloopt, maar kan me niet verantwoordelijk voelen voor dit vervolg. Heb het oprecht geprobeerd, wilde hem niet in de steek laten, maar het is echt op.
Zonde, doktoren en ik wilden hem helpen, maar sommige mensen laten zich niet helpen. Het ergste is nog dat hij daar niet duidelijk en eerlijk over geweest is. 
Ik ga gewoon verder met waar ik ben gebleven en probeer in elk geval mijn eigen leven zinvol en fijn  te leven.




7 opmerkingen:

  1. Had je daar geen rekening mee gehouden dat dat het niet in 1 keer lukte, want dat is na zoveel jaar toch wel te verwachten eigenlijk.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Tuurlijk wel. Doorgesproken en alles. Hij wuifde het weg, heeft geen contact opgenomen toen hij aanvechtingen kreeg en is vooral heel oneerlijk tegen zichzelf en daardoor ook naar zichzelf. Respectloos naar mij toe ook.

      Verwijderen
    2. Hopelijk komt hij door deze terugval er achter dat hij het niet alleen kan.

      Verwijderen
  2. Waardeloos. Ik snap dat je baalt als een stekker.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Altijd die hoop dat het misschien deze keer wel zal lukken.
    Ik begrijp zo goed dat je het opgeeft. Zo triest.
    Bernadette

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Gelukkig woon je met hem niet samen. Alcoholisten zijn moeilijk te helpen.
    Laat het probleem bij hem liggen, jij hebt je best gedaan.
    En inderdaad kan het totaal de verkeerde kant op gaan, maar het is zijn leven.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Het punt is gewoon dat mensen die al zover heen zijn het in hun hart wel willen, dat ook zeggen, maar het uiteindelijk niet kunnen en er dan lacherig over gaan doen. Kan me voorstellen dat je je handen van hem afhaalt... Helaas voor hem, hij weet niet wat voor steunpilaar hij wegduwt... De sukkel!

    BeantwoordenVerwijderen