Sinds mei 2008 hou ik een blog bij over mijn reis door het leven. Ik probeer licht te leven te midden van de zwaarheid die ruimschoots aanwezig is. Ik ben alleenstaand, geniet van natuur, mijn 2 katten , lezen en schrijven. Groen denken en daar naar leven is belangrijk voor me. OTT staat voor onvoltooid tegenwoordige tijd en waarom Vlasleeuwenbekje? Het is mijn lievelingsbloem en komt veel voor in mijn regio.



maandag 23 mei 2016

Roofridders

Op Facebook kwam ik deze  oproep tegen.


Dat speelde al enkele dagen door mijn eigen hoofd. Den Helder liep voorop met de herindicatie's, nl in 2014 werden de beruchte keukentafel gesprekken al gevoerd. Ook ik kreeg bericht dat mijn indicatie van 6 uur ( met een mogelijke uitloop naar 8 uur) teruggebracht was naar 2,5 uur, het gemiddelde in deze gemeente voor zwaardere zorgvragen. Na een onbevredigende bezwaarprocedure werd het opgehoogd naar 3 uur.
Op het moment komen geluiden uit de Gemeente dat iedereen een extra, vrij te besteden uur - een zg aandachtsuur -zou krijgen, waarschijnlijk omdat deze uitspraak van de rechter in de lucht hing. Ook Den Helder hield miljoenen over van de zorgbudgetten en presteerde het om een extra uitkering van het Rijk om probleemgevallen op te lossen niet aan te spreken.
Ik voel me beroofd, door de Regering die het hele probleem naar de Gemeentes doorschoof, met lagere budgetten en kennelijk te weinig begeleiding om het gewenste zorgniveau te waarborgen. Door deze Gemeente, die haantje de voorste was en al voor 2015 deze veranderingen doordreef en zich niet van zijn beste kant laat zien qua hulpbereidheid.
Ik schaam me al jaren dat mijn hulp voor zo'n laag loon en slechte secundaire voorwaarden moet werken. Ok ik weet dat er gemeentes (Hollands Kroon bv- het gebied rond Schagen) zijn die de hulp maar helemaal afschaften. Gemeentes die zo laag wilden aanbesteden dat vele zorgbedrijven failliet gingen. Het kan nog erger, natuurlijk.
Maar het blijkt nu toch dat er niet aan de wettelijke zorgplicht is voldaan en dat op zeer uitgebreide schaal. Combineer dat met minder extra zorgvergoedingen, meer lasten voor gezondheidszorg in het algemeen en een steeds terughoudender belasting-teruggavebeleid op deze gebieden en verlaging van pensioenen, van verhoging AOW leeftijd en je ziet een grote groep mensen, wiens schouders al niet zoveel draagvermogen hebben, in een steeds slechter wordende situatie terecht komen. Illegaal en bewust de wet ontduikend beleid, ouderen en mindervaliden en zieken en kinderen die extra zorg nodig hebben worden beroofd, niet alleen van geld maar vooral ook van levenskwaliteit.
Ondertussen lees ik dat de economie uit het dal krabbelt en dat het zo goed met Nederland gaat.
Grrrrrr, reken maar dat ik ga bellen!


2 opmerkingen:

  1. Het is ronduit schoftig,wat er gebeurt. Succes met je pogingen. Jammer,dat niet iedereen daar de moed en het verstand voor heeft.

    BeantwoordenVerwijderen