Sinds mei 2008 hou ik een blog bij over mijn reis door het leven. Ik probeer licht te leven te midden van de zwaarheid die ruimschoots aanwezig is. Ik ben alleenstaand, geniet van natuur, mijn 2 katten , lezen en schrijven. Groen denken en daar naar leven is belangrijk voor me. OTT staat voor onvoltooid tegenwoordige tijd en waarom Vlasleeuwenbekje? Het is mijn lievelingsbloem en komt veel voor in mijn regio.



zondag 1 mei 2016

Kanarie

Bij Ogenzalf las ik dat zij erg blij wordt van geel. Hier net zo. Ik hou van alle warme tinten in het rood/geel spectrum, maar van geel word ik extra happy. In winkels loop ik automatisch naar het geel in een uitstalling, in een bloemenwinkel kijk ik eerst bij de gele bloemen en zelfs mijn  huis is hartstikke geel.
Toen ik (alweer 7 jaar geleden) brand had gehad en alles opnieuw met verf gespoten moest worden (ook om de rookgeur af te dekken) zei ik meteen tegen de aannemer; Als het maar niet wit wordt. Nee, een kleurtje kon ook, maar dan wel 1 kleur voor het hele interieur. Dus werd het een licht zacht geel. Het houtwerk werd harder warm geel en hier en daar wat oranje als contrastkleur. Iedereen lachte me uit, het huis werd al snel door werklieden en buren als kanariekooi betiteld, maar toen eenmaal de aankleding kwam en de meubels, bleek het een gouden (hihi) greep te zijn geweest. Mijn huis ligt aan de voorzijde pal op het noorden en dreigt daarmee somber te zijn, zeker op grijze dagen, nu blijft het warm en licht en het doet echt geen pijn aan de ogen. Wit had het koud en steriel gemaakt. Door het afdak op de plaats is het warme zuiddeel van het huis, nooit overmatig licht, het geel van de buitenmuren maakt het licht hier ook prettig. Door veel rood en oranje in kussens en foulards is het binnen een beetje Oosters sfeertje geworden en dat is precies wat me heel blij maakt.
Het zijn een beetje boeddhistische kleuren, gemengd met Marrakesh, het past bij me.

6 opmerkingen:

  1. Ik hou ook van geel, maar Robbert is er niet zo dol op. In je eentje kun je natuurlijk je eigen smaak helemaal volgen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja ik ben ook fan van geel. Mijn vorige keuken had gemarmerd effect gele deuren, gecombineerd met zwart en wit.
    Voor de keuken die nu bijna klaar is kon is niets geels vinden binnen mijn budget. Maar ik heb nu wel vanillekleurige wandtegels, keuken is ook op noorden en dan is het net wat warmer effect goed zichtbaar.
    Nu nog wachten op de tegelaar.......

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Leuk om te lezen. Warmte kunnen we in alle opzichten goed gebruiken.
    Bijen gaan ook het liefst naar gele bloemen, daarom zijn er ook zoveel gele soorten in het wild.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Nee, ik ben niet dol op geel. Het apt dat ik met mijn ex had is nu geel, echt kanariegeel... ik wist het maar schrok toch toen ik binnenkwam.
    Maar als jij een somber huis hebt, vanwege de noordligging, doe je er goed aan er op die manier wat warmte in te brengen. En natuurlijk, ieder zijn smaak!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ons vorige huis had gele deuren en een gele voordeur, de balken in de woonkamer/keuken waren geel en de handdoeken in de badkamer, de stofzuiger en het servies.. kortom ik had veel zon nodig in mijn leven, achteraf denk ik dat ik jarenlang een vitamine D tekort heb gehad die depressies verstevigden, ook onze tuin had alleen gele bloemen/struiken. Nu in ons nieuwe huis is het licht en luchtig, maar meer kleuren, vitamine D status staat op 100 en dat is voor mij helemaal goed, ik heb nu vooral het nodig dat ik veel naar buiten kan, fietsen en wandelen, in de natuur zijn, het liefste met een zonnetje.. Bieke

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Mooi geel is niet lelijk en jouw huis is een knus, warm nest, dat precies bij je past, Vlas! Wij hebben ook lang veel (licht)geel in huis gehad en onze keukenkastjes zijn het nog, lekker zonnig! Eén muur is nu grijsbruin en de andere zijn wit. Ik vind t vrij saai maar ik wil 't wel licht houden vooral omdat de meubels al kleur hebben (eethoekstoelen zijn donkerblauw en de bank kastanjebruin, verder veel hebben we veel hout en twee vrij bonte schilderijen boven de bank met geeltinten, donkerrood, kastanje en blauw). Mosterdgeel zou ik prachtig vinden, wie weet!

    BeantwoordenVerwijderen