zaterdag 2 april 2016

weekendverwachting

Mijn vader werkte bij het KNMI, den helder en had zo zijn eigen ideeën over de voorspellingen van zijn werkgever. Hij wees me erop dat Den Helder vrij noordelijk lag en nog eens aan drie kanten door zee omsloten is, zodat de landelijke voorspellingen nooit zouden kloppen. Het leek hier meer op de Wadden zodat je je niet op het landelijke bericht mocht richten.
Wat betreft weekenden viel het hem op dat de verwachtingen bijna altijd positiever waren dan ze uiteindelijk uitvielen en hij noemde dat Horeca-verwachtingen; mensen gaan buitenaktiviteiten plannen en eindigen verkleumd of doornat in een horecagelegenheid om met warme chocomel of soep een beetje bij te komen en de dreinende kinderen te paaien met een ijsje of andere versnapering.
Nu lijkt het ook weer zo te gaan, De hele week werd ons de worst van een prachtig en warm lente weekend voorgehouden en velen maakte hun planning daarop gericht. Vanmorgen op de markt zag ik een meneer in een witte 3/4 broek (met hoge witte sokken eronder....) en vrouwen in hoopvolle jurkjes en zomerblazers. Helaas, pa had postuum alsnog gelijk, hier is er meer bewolking dan blauwe lucht en echt aangenaam is de temperatuur niet.
Als meteorologen-dochter laat ik me niet gek maken en zit inmiddels binnen achter een hete bak thee. De markt heb ik gehad, lekker vissie en wat fruit en kruidenplantjes en de pc kan nog veel werk gebruiken qua alles opzetten zoals ik dat graag wil en oude bestanden opruimen of naar een opslag sturen.
Ook goed.

6 opmerkingen:

  1. Hier in het oosten van het land ook nog helemaal bewolkt. Al lijkt het nu of er een heel waterig zonnetje aan komt. Maar warm is het hier ook nog lang niet.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb een paar jaar in Belgie gewoond. Pien Armand was een zeer geliefd weerman op de tv. Toen kwam aan het licht dat hij zich jaren lang liet omkopen. Voor het weekend prima weer aan de kust voorspellen zodat de mensen naar de kust kwamen. Hij werd omgekocht door de VVV.Kusttourisme bracht veel geld in het laatje vandaar het belang om goed weer te voorspellen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Het valt vandaag inderdaad tegen, geen zon, hoewel hij piept een beetje nu, en het is maar 13 gr.
    Geniet van je dag, dan maar lekker binnen!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. In Zeeland zelfde verhaal grijs en koud, terwijl we relatief vaker zon hebben dan de rest van het land.
    Ik was blij dat ik een das om had toen ik de hond aan de Oosterschelde ging laten rennen, dijkje op en dijkje af om de bal te apporteren.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hihi wat grappig dat je pa dit zo benoemde. Mischa mijn vriend zegt precies hetzelfde over de horecaverwachtingen. Die heeft het altijd over de mafia-afspraken tussen het KNMI en de horeca. En ik maar dan altijd maar zeggen dat hij te achterdochtig is ;-).

    Maar hier werd het in de middag toch nog even heel lekker zonnig weer!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Zeeland bofte nog. Vanochtend dronk ik thee in de tuin. Maar vanmiddag ging de kachel aan,om er naast te gaan lezen.

    BeantwoordenVerwijderen