vrijdag 11 maart 2016

Met de billen bloot

Vanmorgen begon ik maar weer eens met een bad en in de luxe van warm water, magnesiumzout en lekkere lavendelgeur overdacht ik zomaar een paar dingen.
Wat is een vluchteling? Ooit waren de meeste volken nomadisch levend, ze volgden de seizoenen en de dieren of zochten de oogstrijke gebieden op. Logisch, zoals nu follow the money een richtlijn is, was dat ooit volg het voedsel. Tot we gingen landbouwen was dit de manier van leven.
Door de hele geschiedenis zien we volksverhuizingen, gedreven door honger of op zoek naar veiligheid bij oorlog en vervolging, gingen mensen verkassen.
Elke oorlog en hongersnood bracht een stroom mensen op gang. Zo is het nog steeds. Maar nu kunnen mensen ook uit luxe overwegingen weg van hun plek. Lekker naar de zon, of de sneeuw , naar zuiverheid, stilte, vrijheid en weg van benauwdheid, bureaucratie en volgepaktheid. Weg van materialisme, op zoek naar echt en vrij.
Er waren grote emigratiegolven vooral na de tweede wereldoorlog, mensen gingen op zoek naar een nieuw bestaan weg van de oorlogsgebieden en de slechte herinneringen.

Is er zoveel verschil tussen een échte' vluchteling, een economische vluchter, een gelukszoeker en een emigrant? Ja de noodzaak is het grote onderscheid, maar wie mag daar over oordelen? Is het niet een mensenrecht van af de oertijd om op zoek te gaan naar nieuwe mogelijkheden, al dan niet uit dringende noodzaak?

Er was een tijd dat ook mensen uit deze gebieden weg gingen of vluchten.  Compassie en begrip is dan een logischer reaktie voor mij, dan angst en wantrouwen. 

5 opmerkingen:

  1. Tja, vertel dat maar eens tegen al die angsthazen en doemdenkers.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Precies! Ik ben me zo bewust van het feit dat ook ik het ergens zou willen proberen, als ik mijn kinderen geen toekomst zou kunnen bieden. Door oorlog, maar ook door armoede, geen scholing, geen perspectief meer hebben. En dan zou ik blij zijn als er een plek bestaat waar ik terecht zou kunnen en men mij niet bij voorbaat al in een hoek zou zetten van: die heeft iets slechts in de zin. We hebben het hier zo goed, daar kunnen we nog best een stukje van delen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Exact dat soort argumenten gebruik ik ook altijd. Het kan niet genoeg gezegd worden.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. De Europese maatregelen, deze week afgesproken, zijn vooral bedoeld om zo min mogelijk vluchtelingen in het rijke West Europa toe te laten.Dit is zo belangrijk voor Europa dat er deals werden gesloten ten voordele van het ondemocratische Turkije. Er werd niet gesproken over het welzijn van al die mensen die nu in de moddder bivakkeren aan de grens Griekenland-Fyrom. Om je dood te schamen...Foto's van een breed lachende Rutte & collega's in de krant...
    En ja, natuurlijk zijn er door de hele geschiedenis heen volksverhuizingen gewees.t

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik heb in de hele discussie die er steeds gaande is, geen probleem met de vluchtelingen, wel met het COA. Daar hoor je zelden iemand over maar ze bepalen nogal wat, ze zijn onduidelijk in communicatie. Ze eisen grote opvangplekken, terwijl juist daar meer problemen zijn, ze slepen met vluchtelingen, geven paspoorten niet terug as mensen weg willen, vluchtelingen mogen geen Nederlands leren, of alleen bij heel dure organisaties, enz enz. Er zou heel wat verbeterd worden in draagvlak als er meer bij COA verandert.

    BeantwoordenVerwijderen