Sinds mei 2008 hou ik een blog bij over mijn reis door het leven. Ik probeer licht te leven te midden van de zwaarheid die ruimschoots aanwezig is. Ik ben alleenstaand, geniet van natuur, mijn 2 katten , lezen en schrijven. Groen denken en daar naar leven is belangrijk voor me. OTT staat voor onvoltooid tegenwoordige tijd en waarom Vlasleeuwenbekje? Het is mijn lievelingsbloem en komt veel voor in mijn regio.



zondag 6 maart 2016

Hoe ik zo blij ben geworden

Ooit leed ik aan PTSS en zware depressies. Het leven was echt niet leuk op dat moment, hoewel ik me met man en macht overeind probeerde te houden. Veel mensen hebben het niet eens aan me gemerkt. Niet bewust een masker opgetrokken maar een vorm van depressie die zich niet zo uit. Ik zocht hulp en dat faalde keer op keer en medicijnen wilde ik niet, niet wetend dat het een depressie was. Jaren heb ik zo doorgetobd, alcohol en tabak als zelfmedicatie, maar ook dat was geen structurele verbetering van mijn leven. Eindelijk vond ik wel hulp, een psychiater die vrijwel meteen de juiste diagnose stelde en mij overtuigde van de zin van anti-depressivia omdat ik in een constant zwart gat zat en niet bij mijzelf kon komen. Het hielp, ok, de aanloop van de medicatie was meer dan rot, maar toen het aansloeg, voelde ik me weer mens en kon ik met haar samen op onderzoek naar de innerlijke knoop waar ik in geraakt was. Twee jaar, duurde dat, niet mis, en er waren vele wanhoopsmomenten. Maar ik voelde ook het licht weer terugkeren en herkende mezelf weer. Uiteindelijk is dit heel belangrijk geweest, want ik vond langzaam uit waar mijn zwakke plekken zaten, welke denkfouten ik maakte en hoe ik mijzelf kon ontzien en helpen.
Daarmee was het niet klaar, maar de grote verandering was ingezet. Er zijn nog vele moeilijke momenten voorbij gekomen, de ziektes van mijn moeder en haar dood, mijn eigen lichamelijke problemen die zich steeds sterker manifesteerden, maar ik voelde me ook sterker en stabieler worden. Het in een keer stoppen met alcohol en roken was een slimme en hulpvolle zet van mij.
Toen de kanker 11 jaar geleden gediagnosticeerd werd, was ik ongekend sterk en  nuchter, ik leefde met veel plezier en kon de confrontatie met ziekte en dood (er overleden ook een paar lieve mensen) goed aan, ook mijn eigen angst en eventuele dood kon ik in het gezicht kijken, zonder in paniek te raken, zelfs een verzoening met alles was mijn deel.
Dat gevoel ben ik nooit meer kwijtgeraakt. O, ja, soms dreigen andere zaken mij onder te dompelen in duisternis en verzet, maar het licht komt terug zodra ik het een kans geef.
Af is het nooit, je moet er aan blijven werken, je bewustzijn aanscherpen en jezelf even van een afstandje bekijken en erom lachen. Maar ik ben wel in een soort Lala land terecht gekomen waar het prettig vertoeven is, geestbeinvloedende middelen (behalve mijn anti-depressie pillen, die ik nodig heb om de chemische cocktail in het hoofd te reguleren) heb ik verder niet nodig, ik ben aardig bevrijd.
En dat vier ik, o, ja, overal slingers en vlaggetjes en feestlampjes.

5 opmerkingen:

  1. Hallo Vlasje,
    Kom eindelijk hier weer eens lezen, was je een beetje uit het oog verloren eerlijk gezegd.
    Wat geweldig dat je er zo goed uitgekomen bent! En heerlijk dat je nu in een Lala land zit.
    Fijn dat je deelt dat jij ook PTSS en depressie kent, wist ik niet.
    Ik hoop net zover te komen met verwerken van alles. En daar ben ik al naar op weg want mijn leven wordt al wat lichter.

    Lieve groet,Marga

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Fijn,dat je zo ver hebt kunnen komen. Ik ken mensen,die ik dit ook zo zou gunnen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Zo ver ben ik nog niet. Zit middenin een heftige therapie voor mijn PTSS en bouw tegelijkertijd de medicatie af. Soms is de hemel licht, de laatste tijd ook weer vaak erg donker. Moeilijk om het licht te blijven zoeken soms.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Succes en sterkte met je therapie, hopelijk wordt het snel wat lichter voor je.

      Verwijderen
  4. Zoals Cruyff al zei: je gaat het pas zien als je het doorhebt. Da's logisch he.
    Jij hebt het door.

    BeantwoordenVerwijderen