Sinds mei 2008 hou ik een blog bij over mijn reis door het leven. Ik probeer licht te leven te midden van de zwaarheid die ruimschoots aanwezig is. Ik ben alleenstaand, geniet van natuur, mijn 2 katten , lezen en schrijven. Groen denken en daar naar leven is belangrijk voor me. OTT staat voor onvoltooid tegenwoordige tijd en waarom Vlasleeuwenbekje? Het is mijn lievelingsbloem en komt veel voor in mijn regio.



zondag 21 februari 2016

Hij is fijn


Zondagmorgen, Vroege Vogels, regenachtig en opkomende harde wind, een fijne relax dag voor de boeg.
De desktop pc is geheel in prima doen en ik ben aan het finetunen. Daar hou ik van, alles aanpassen zodat het precies past bij mijn pcgedrag en smaak.
De pc is hier een vriend, die zorgt voor contacten met de buitenwereld in alle mogelijke vormen. Ik email, blog, volg nieuws op kranten en facebook, bekijk het weer patroon, zoek van alles op, luister naar heerlijke muziek en kijk af en toe een uitzending gemist of een docu of lees me bij over van alles. Deze taken heeft de pc, maar ook de laptop en de 2(!) tablets ondersteunen hierin. Het is niet onmisbaar, maar wel een geweldige toevoeging aan mijn leven. Verslaafd? Neuh, ik vind het fijn en een groot gemak, maar zie het ook als een luxe die ik me gelukkig kan permitteren. Toch zijn lezen en andere dingen, koken, de tuin, natuur en ritjes ook belangrijk evenals kontakt met mensen in real life. Net zoiets als tv, soms vind ik het heel fijn (interessante pareltjes en mooie sport), soms vind ik het maar niks en er is heel veel waar ik nooit naar kijk. Maar die hele mooie of interessante zaken zijn echt een kadootje.
Selectiief gebruiken dus. Geen smartfoon (alleen een heel oud mobieltje voor noodbereikbaarheid en een vaste lijn), ik gebruik geen Whatsapp, of Instagram of Twitter, ik heb een tv-gids (good old VPRO`s Vrije Geluiden) waar ik zoek naar dingen die me de moeite waard lijken, zodat ik gericht kan kijken. De pc gebruik ik ook selectief. Wel af en toe een spelletje, maar geen urenlange sessies of games.
Sommige zaken vind ik best interessant, maar vaak is het me het geld niet waard (smartfoon). Ik doe vrij lang met mijn apparatuur, en koop bewust geen spullen die ik toch niet gebruik of me te overvloedig lijken. Ik heb twee vrij kleine (wel platte en HD) tv's, en de volgende keer dat ze vernieuwd worden zal dat ietsje groter worden vanwege het gemak van de ondertiteling die dan beter leesbaar is. Ook is smart dan een optie, want meer keus buiten de gewone programmering. Netflix en dergelijken heb ik ook niet, omdat ik niet veel films kijk en ook series niet erg op prijs stel.
Zo maak ik veel bewuste keuzes en ontzeg mijzelf niks wat kan een toevoeging aan mijn leven is.
Het grootste deel van het leven is om te leven, niet om te hangen voor een beeldscherm.  


2 opmerkingen:

  1. Ja joh heerlijk, internet brengt de wereld in huis zeg ik altijd.
    Lekker muziekje! Brengt nostalgische gedachten boven.
    Nou, ik ben sinds kort lid van Omroep Max. Kreeg ik een magazine in de bus, al een paar weken. Maar 'papier' lees ik bijna niet meer, dus steeds zo bij het oud-papier gedaan. Kwam ik er van de week achter dat het een TVgids is, eigenlijk best lekker. Ik volg graag Nederlandse serie's, maar kijk niet veel TV dus vergeet ik ze gewoon. Nu eens kijken of ik er weer aan kan wennen die gids te bekijken ;-)
    Fijne zondag!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik vind de "opzoek-functie"van internet zo plezierig. Hoe vaak hier niet gezegd wordt "even opzoeken."Zelfs de auto is gerepareerd dank zij Youtube-instructies.

    BeantwoordenVerwijderen