woensdag 17 februari 2016

Aktief of niet

Het is vele mensen volslagen onduidelijk hoe ik leef en waarom het zo en niet anders kan. Ik heb 2 tot 5 heel licht aktieve uren in een dag. 3 is vrij goed voor mijn doen, 5 super en 2 of minder is woekeren met mijn energie. Al ruim 15 jaar lijd ik aan tot dusver ongediagnosteerde zware vermoeidheidsklachten, die door diverse chronische aandoeningen niet verder geduid kunnen worden. Kanker, diabetes, oncologische behandelingen en medicatie houden mij in deze situatie en dat zal wel zo blijven ook.
Lang heb ik gezocht naar oorzaken/behandelingen, maar dat liep nergens op uit. Het is moeilijk om je bij zo,n leven neer te leggen, want het is invaliderend tot en met. Doordouwen helpt niet, er het hoofd bij laten hangen ook niet. Going with the flow is de beste strategie gebleken, maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Ik wachtte bijvoorbeeld vrij lang met het aanvragen van een scootmobiel en een traplift, maar ben nu alleen maar blij met die hulpmiddelen.
Als ik het heb over licht aktief, dan bedoel ik; in rustig tempo een afwas doen, idem wat opruimen, boodschapjes doen, wassen, opruimklusjes en soms een ritje of een andere leuke aktiviteit en alles gelardeerd met royale rustpauzes.
Maar beter 1 halfdode  mus in de hand dan tien ver weg in de lucht, nietwaar?
Een gegeven paard moet je niet in de bek kijken, en ik ben er nog en geniet waar het kan, dan maar op de vierkante decimeter.
Af en toe gebeuren er teveel dingen die niet gepland zijn en moet ik in de reserves duiken, wat maar een piepklein buffertje is. Het beste is om dan meteen hersteltijd in te plannen, hoe eerder des te beter en sneller dat herstel gaat. Gister was een magere 1 dag en nu alweer bijna 2. En toch boodschappen gedaan een kip gebraden en een bad genomen. Ben er al weer blij mee, het blijven dagen die schitteren kunnen.

3 opmerkingen:

  1. Je genieten is misschien wel je beste "medicijn".

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Chapeau. Je hebt meer gedaan dan ik.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik vind je een kanjer! En genieten? Blijven doen hoor!

    BeantwoordenVerwijderen