vrijdag 1 januari 2016

Rest dag 14 Mild en waar

Gisteravond geen conferences  of muziekuitbundigheid , maar lees-soezen met de poezen in bed tot het grote knallen begon. Dat werd na 3 kwartier minder en minder en we vielen lekker in slaap.
Herman Finkers haal ik wel in en de rest kan ook altijd ter zijner tijd bekeken worden.
Ik kijk steeds minder tv, nu helemaal, en realiseer me dat het meer tijdverdrijf is dan wat anders. De leerzame en verrassende programma;s kunnen vaak uit de
gemist mogelijkheden alsnog gezien worden en You Tube biedt ook een scala aan de moeite wel waard zaken.
Verder wil ik voorlopig werken aan mildheid.Empathie met een mooi woord. Oordelen is makkelijk en snel maar vaak de plank misslaand. Omdenken, in de zin van ook eens jezelf in de ander verplaatsen is niet makkelijker, maar brengt wel meer nuance.
Dat brengt wel het gevaar mee dat je een ander te ver laat gaan, maar er is een mix mogelijk van meevoelen en je eigen grenzen bewaken. Ik voel ook met mezelf mee. Maar mijn motto " Is dat zo?" is een goede leidraad ook hierin?. Is je eigen oordeel wel betrouwbaar? Is het ok om een ander te corrigeren of vermijden?  Enfin, ook hierin valt altijd wat te ontdekken.
Mijn retraite eindigt na maandag, dus de laatste dagen wil veel mijn creativiteit aanspreken en over dat empathische gaan denken. Eigenlijk is denken hierin ook niet het goede woord, het is meer in je opnemen en toelaten en de aspecten observeren en daaruit dan tot nieuw inzicht komen.
Ik zag Lenette van Dongen deze week en haar slotzinnen waren prachtig; Ik wens dat alles waar is, wat men zegt en wat men doet, echt waar. Ik begin bij mezelf.

5 opmerkingen:

  1. Mijn ervaring is,dat soms begrip door een ander als zwakte gezien wordt. Dat moet dat weer vriendelijk duidelijk gemaakt worden en eigen grenzen bewaakt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat heb ik met openheid. Als ik open over een kwestie praat wordt dat opgevat als zwakte,meent men al gauw dat ik advies nodig heb en krijg ik ongevraagd een niet bij mij passend advies. Wat weer kriebel en stress geeft bij mij. Dus ben ik tegenwoordig gedecideerder en laat meteen duidelijk merken geen advies te willen.

      Verwijderen
  2. Gelukkig Nieuwjaar! We hebben hier op de bank gezeten, het was hier gelukkig tot een uur of 6 vrij rustig. Daarna begon het echte geknal en dat vond Miss Anne bepaald niet prettig. Maar ja... Daarna tot een uur of 1 gelezen en toen vond ik het wel prima. Vandaag lekker genieten van de rust!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Gelukkig nieuwjaar Vlasje! Mildheid en omdenken doen me denken aan het gedicht van holst: zwerfersliefde. ZWERVERSLIEFDE

    Laten wij zacht zijn voor elkander, kind -
    want, o de maatloze verlatenheden,
    die over onze moegezworven leden
    onder de sterren waaie' in de oude wind.

    O, laten wij maar zacht zijn, en maar niet
    het trotse hoge woord van liefde spreken,
    want hoeveel harten moesten daarom breken
    onder de wind in hulpeloos verdriet.

    Wij zijn maar als de blaren in de wind
    ritselend langs de zoom van oude wouden,
    en alles is onzeker, en hoe zouden
    wij weten wat alleen de wind weet, kind -

    En laten wij omdat wij eenzaam zijn
    nu onze hoofden bij elkander neigen,
    en wijl wij same' in 't oude waaien zwijgen
    binnen een laatste droom gemeenzaam zijn.

    Veel liefde ging verloren in de wind,
    en wat de wind wil zullen wij nooit weten;
    en daarom - voor we elkander weer vergeten -
    laten wij zacht zijn voor elkander, kind.


    ... uit Verzamelde Gedichten (1948) van Roland Holst (

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wij komen je als babyboomers een Spoorspoedig 2016 toewensen met veel Geluk en Liefde.
    Sinds wij in Spanje wonen kijken wij vaak via Uitzending Gemist. Het verplicht moeten kijken op een bepaalde tijd vinden wij onplezierig. Het leven aan de Costa del Sol is toch anders. Nu even terug met vakantie in Nederland voor de feestdagen, kinderen en kleinkinderen.

    BeantwoordenVerwijderen