zondag 24 januari 2016

Ego

We hebben er allemaal eentje, maar hoe groot hebben we het laten worden en in hoeverre laten we ons daardoor leiden.
Bij sommige mensen is dat buitenproportioneel en die weten het niet eens.
Het is ook niet simpel om jezelf af en toe te inspecteren en kritisch naar jezelf en je functioneren onder de loep te nemen.
Als ik onaangenaamheden met mensen ervaar, kijk ik standaard naar mijn eigen rol hierin en dan pas naar dat van de tegenpartij.  Natuurlijk ben ik niet onbevooroordeeld, aangezien ik nog niet perfect ben (en dat ook niet nastreef), maar ik probeer wel zo eerlijk mogelijk te kijken naar gebeurtenissen. Ook van andere mensen kan ik geen perfectie eisen, een mens maakt fouten, vergeet wel eens iets , maar het ergste is als mensen er van overtuigd zijn dat ze wel perfect zijn en het allemaal aan de ander ligt. Dan ontbreekt elke wil om situaties op te lossen.
Hoe daar mee om te gaan eist veel geduld, doorzettingsvermogen en inzicht.
En vooral in jezelf geloven, op een gezonde manier.
Voor vaste bezoekers van mijn blog is het duidelijk dat ik in zo'n situatie verzeild ben en ik merk hoe vermoeiend het kan zijn.
Vandaag nog een positief gebeuren, het bedankfeest van vriendin J. waar ik ongetwijfeld ook vele fijne mensen tegen zal komen. Bijtanken dus.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten