vrijdag 15 januari 2016

Dement Vlasje?

Heel boos ben ik, dat gebeurt niet zo snel, maar nu wel!!!
Wordt er vanmorgen gebeld van uit de Urologie-poli in het ziekenhuis, waarom ik nog geen plas had ingeleverd met het oog op het onder zoek van maandag. Waarop ik vertelde dat mij dat niet was gevraagd. Meteen gezegd dat ik niet blij was met de communicatie die daar kennelijk gebruikelijk was, namelijk; nauwelijks. De mevrouw aan de telefoon werd bozig en behandelde mij als een lastig kind, maar ja er moest wel urine komen omdat anders het onderzoek niet door zou gaan. Dus ik naar het ziekenhuis na thuis nog snel wat water gedronken te hebben, want was al uitgebreid leeggeplast vlak voor de telefoon ging. . In het ziekenhuis ontkende men dat er geen duidelijkheid geweest was, waarna ik het hele verhaal nogmaals herhaalde. Van alle commotie kon ik meteen niet direct een plas produceren, dus wachten en drinken. Opeens kreeg ik een foldertje over het aanstaande onderzoek in mijn handen geduwd, waarin wel het onderzoek uitgelegd werd (gelukkig wordt de plasbuis wel verdoofd), maar geen woord over de in te leveren plas. Toen ik wel wat aandrang kreeg een verpleegster gewaarschuwd, die met me meeliep en me begon te verhoren over wat ik opgestoken had over het onderzoekje maandag, zoals je een imbeciele demente zou benaderen. Enfin mijn antwoorden waren bevredigend en ik mocht naar het toilet met een plastic bakje. Toen ik klaar was begon de dame over een recept. Ik wist van niks. Antibiotica-pil die voor het onderzoek geslikt moet worden (kans op infectie bij het inwendig onderzoek), ik hoorde het voor het eerst, waarop stug werd volgehouden dat ik dat recept al lang moest hebben en ik weer werd bekeken als een halfgare. Ik zag mijn geest al dwalen; eerst naar de apotheek die het wel niet op voorraad zou hebben etc. Maar opeens bleek dat ik dat ook in de ziekenhuisapotheek kon ophalen. Tegelijk werd er een plastic bakje met mijn urine en wat papieren in mijn scootmandje gezet, dat ik even naar het lab moest brengen( pardon, kunnen ze dat niet zelf?)....Enfin alles is in orde nu, maar ik ben overmatig pissig.
Er wordt daar niet gecommuniceerd, er wordt bij fouten naar de patiënt gewezen en men heeft geen inzicht en begrip in wat dit alles voor een mens betekent. Ik heb nog geen enkele uitslag gehad en ben al vanaf eind november geen stap verder dan en hoop irritatie en frustatie.
En keus heb ik niet. Er is maar een ziekenhuis.  Het liefste zou ik de handdoek in de ring gooien, maar het is wel mijn gezondheid en aan spoelen van nieren wil ik het liefst ontkomen.
Moeilijk om zen te blijven bij zoveel botheid en onbegrip.

15 opmerkingen:

  1. Inderdaad hier zou je acuut pissig van worden. Ook handig een achter-af-info folder. Kun je geen klacht indienen?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Pff... Vind de meeste ziekenhuizen niet bar empatisch, maar dit klinkt wel heel erg slecht. Bah! Sterkte!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Tenenkrommend je verhaal!!Ik moet zelf ook weer contact opnemen met UMC ,ook daar is de communicatie niet erg goed

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Triest zo'n slechte communicatie! ik vond je woordkeuze wel grappig : pissig (mss. gebruiken jullie dat woord niet in Nederland maar pis is bij ons het zelfde als plas ;)
    Hopelijk komt alles nu goed!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat waardeloos. Gelukkig heb ik betere ervaringen met de ziekenhuizen hier.
    Na een cystoscopie krijg ik altijd een receptje mee voor een bruistablet als antibioticum.
    Sterkte maandag.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Zit het in de lucht vandaag? Ik had afgelopen week voor dinsdag a.s. een dubbele afspraak gemaakt met de vaste duo van mijn huisarts, aangezien die laatste met zwangerschapsverlof is. Tijdens de recente ziekte en de terminale periode van mijn overleden man heb ik ook met deze duo te maken gehad en aangezien mijn leven nog niet echt in rustig vaarwater zit en ik nu weer pijnklachten heb, gaf ik aan een afspraak met deze duo te willen (en dus niet met de vervanger al heb ik dat er niet zo apert bijgezegd). Daarbij komt dat het hier de afgelopen jaren een komen en gaan is geweest van huisartsen, uiteraard niet aan hen te verwijten (ernstige ziekte, zwangerschapsverlof, pensionering), maar ook deze huisarts die met zwangerschapsverlof ging, werkte er pas anderhalf jaar, daarvoor had ik weer een ander. Werd ik vanochtend opgebeld door een mij weer onbekende assistente: waarom ik de duo wilde en niet de vervanger? Ik heb staccato bovenstaand verhaal in politiek correcte versie opgedreund maar ik was heel verbaasd dat ik me nog apart telefonisch hiervoor moet komen verantwoorden. Natuurlijk, zij kan er van uit zijn gegaan dat het een vergissing van het systeem was, maar ik maak niet voor niets een afspraak met de persoon die en op het tijdstip dat ik uitkies.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Het is dus niet leuk voor de mensen in het ziekenhuis,dat ze fouten maken en jij hen er op wijst.Jij bent kwaad,logisch. Een ander zou helemaal "over de rooie"raken. Sterkte maandag en dan zonder miscommunicatie.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik heb nog nooit gereageerd maar wil je even zeggen dat het onderzoek mee valt heb het gisteren gehad ,dank voor je blogjes ik lees ze met veel plezier.groet Jannie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Datzelfde wilde ik ook al schrijven, het klinkt erger dan het is.

      Verwijderen
  9. tsss alsof je een kleuter bent zoals je daar wordt behandeld. Vervelend, hoop dat het onderzoek zelf mee valt.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. De mensen die daar werken, zijn ook maar mensen. Alles is nu toch in orde?
    Ik vind het netjes, dat ze je nog gebeld hebben,
    En hoe moeilijk is het om zelf iets af te geven? De werkdruk in een ziekenhuis is enorm!
    En heel veel patienten hebben enorme ego's. Haha, patienten komen met hele uitdraaien van internet.
    Weet je, als je het allemaal zo goed weet, doe het dan lekker zelf.
    Gezondheid is NIET maakbaar, ook niet door dokters. En dan kan je wel agressief worden, maar dat boeit de mensen die daar werken echt niet meer. Das lopende band werk, al die pissige idioten.
    Ida

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nou nou nou. In dit geval wel heel veel info die niet goed van te voren gewisseld is.iK LEES NERGENS IETS VAN AGRESSIEF GEDRAg!!Behalve in jouw reactie.In het ziekenhuis werken heel veel mensen met enorme ego,s. Als de werkdruk te hoog is voor iemand moet hij maar een andere baan zoeken.Goede communucatie komt van 2 kanten.

      Verwijderen
  11. Ik zou net zo pissig zijn als jij. Tjonge, dit lijkt nergens op.
    Zo heb ik eens een ongelooflijke hork van een chirurg meegemaakt. Hij had aan mijn geschreeuw te horen kunnen weten dat ik niet goed verdoofd was. Ipv verdoving erbij te geven, ging hij rustig door met opereren en zette na het laseren een operatiemes in mijn been. Vanwege de dormicum kon ik niet goed voor mezelf opkomen.
    Later geen enkel excuus van de chirurg. Zijn commentaar was dat ik te onrustig was en dat daarom de verdoving niet goed werkte. Pfffffff...
    Navraag in mijn familie leerde me dat er veel zijn die moeilijk plaatselijk te verdoven zijn. Dat weet ik dus voortaan, ik had al eerder de indruk dat ik moeilijker te verdoven ben. Pijnstillers doen ook te weinig bij mij. Laatst bij de tandarts spoelde ik nog even mijn mond na de behandeling, de tandarts waarschuwde me vanwege de verdoving, ik zei haar dat die al aan het uitwerken was. Ook dat bleek veel sneller dan normaal te gaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ida ook al is de werkdruk in het ziekenhuis nog zo hoog. Patiënten mogen wel met respect worden behandeld. Ik zou ook zeer onaangenaam verrast zijn als ik zo werd benaderd als Vlasleeuwenbekje. Verder vind ik je taalgebruik pissige idioten zeer onaardig. Heel veel sterkte maandag Vlasleeuwenbekje

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wat een aparte reactie van Ida; artsen zijn er voor de patient. Niet andersom. Net als (verplegend) personeel. Je hebt een dienstbaar beroep, dus gedraag je dan ook zo. De patient is kwetsbaar en vaak daardoor bang en onwetend. Jullie taak om dat in goede banen te leiden.
    Sterkte maandag Vlasje.

    BeantwoordenVerwijderen