zondag 3 januari 2016

Dag 16 het sprookje van alles

Het is een van mijn grootste zwakheden; alles. Alle soorten thee (is al jaren niet meer haalbaar, maar zo veel mogelijk wel), kruiden, peulvruchten, ingrediënten, alles lezen van bepaalde schrijvers (en erger; op de plank hebben), van bepaalde categorieën (kookboeken bv paleo) en zo voort. Ik zou het liefste van mijn lievelingstrui alle kleuren hebben en sokken en sjaals in alle kleuren en patronen en zo kan ik nog wel even doorgaan.
Ik heb er moeite mee dit sprookje door te prikken. Natuurlijk besef ik dat compleet en alles, eigenlijk nooit bestaat en ten tweede dat dat niet gelukkiger maakt of het leven echt mooier.  Maar het is zo leuk en aanstekelijk, zulke willen hebben impulsen.
Mijn lievelingstrui (ooit in een kringloop op de kop getikt) blijkt van een vrij duur merk te zijn,en dit model is al lang uit de collectie.
Met sokken en sjaals raak je nooit klaar en ik heb er al zooooo veel.
De beste schrijver heeft meestal ook mindere boeken geschreven, kookboeken blijven uitkomen en ik heb al een grote keuze. En zo gaat het door.
Ik probeer nu alleen dat bij te kopen wat echt iets toevoegt en wat ik niet een maal gebruik/lees/eet/draag.
Ik kan best leven met het feit dat iets op is en nog niet meteen bijgekocht kan worden, op een klein aantal basiszaken na.
Opmaken wat er is en goed denken over aanschaf van zaken (zelfs spotgoedkoop of tweedehands).
Ik geniet bijvoorbeeld nog steeds van de 5 boekjes van Joanne Bylsma-Vriens (een kruidig en eigenwijs boekje en de opvolgers ervan). Ok ze zijn gedateerd en een aantal voedingsprincipes achterhaald en het toontje is wel erg de-les-lezerig, maar toch het inspireert me om terug te gaan naar puur en sober.  Ze zijn uit de jaren 70/80, maar ik pak ze elk jaar wel uit de kast om mezelf weer met de neus de goede kant op te zetten.
Toch wil ik het nieuwe boek van Annemarie Postma- The Sitting Chef- wel aanschaffen. Haar andere voedingsboeken zijn ook nog vaak opnieuw in omloop bij mij. Dan mag het wel.....

3 opmerkingen:

  1. Met kookboeken kijk in eerst in een bieb-exemplaar of het een "koper"wordt. En dan wacht ik nog een tijdje of het tweedehands te vinden is.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Lastig he om een modus te vinden in de grillen. Ik herken het. Maar je onderkent het en je maakt keuzes. En af en toe jezelf verwennen is niet zo erg toch?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik herken het een beetje .Zowel Dochter als ik ''willen'' altijd 2 of 3 van hetzelfde ,lantaarns kandelaars noem maar op ,de dingen die niet nodig zijn .Het lukt ons al aardig om NEE tegen onszelf te zeggen !Maar idd af en toe jezelf verwennen moet kunnen !

    BeantwoordenVerwijderen