zaterdag 2 januari 2016

Dag 15 Waarachtig

Een stralend begin, prachtig zacht weer, vrijwel geen wind. Maar meer winters weer loert. Geen bezwaar, hoor.
De 15de dag was een bijkom dag van oudjaar, niet door mijn eigen uitspattingen, maar door het lawaai van anderen, wat mijn ritme van slag bracht.  Alsnog Herman Finkers gekeken, en dat tot mijn genoegen.  Veel gelezen en gemijmerd.
Wat er zoal binnenkwam? Vooral gedachten over het verleden dat nu pas echt ver weg lijkt. Ik sleep kennelijk niet zoveel meer mee. Natuurlijk heeft het mij gevormd en naar deze jaren toegebracht, maar ik kan nu glimlachend terugkijken en me verbazen over de naïviteit en onschuld die ik had en het geloof in dingen die achteraf niet echt zo mooi waren. Velen zwaaiden met het Rode Boekje van Mao, onwetend over de gruwelijkheden die daar plaatsgevonden hebben en nog plaatsvinden. Trotskisme, communisme, pacifisme, we lazen het gretig en dachten daar ons beloofd land te vinden. Ik ben nog zeer pacifistisch in mijn hart maar kan nu beter begrijpen wat een mens naar (tegen-)geweld kan doen grijpen.
Het was het gebrek aan meevoelen en denken dat de jeugd nog steeds overkomt.
Er zijn gelukkig nu ook nog idealisten, maar ik bekijk ze zeer terughoudend, wetend dat ook hier macht en ambitie vaak  overneemt.
De zoektocht naar echt en waarachtig blijft levenslang.

Gisteren was ik slim en wilde ik de wereld veranderen.
Vandaag ben ik wijs en verander ik mijzelf.
Rumi  (Ingestuurd door:  Ch. van Eggen, Assen NL)

1 opmerking:

  1. Lief Vlasje,
    Allereerst wens ik je ook namens Hans een gezond en gelukkig 2016!!
    Wat heerlijk voor je om inmiddels zo licht te reizen op je eigen kompas. Mooie muziekkeus ook weer!
    Liefs,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen