donderdag 17 december 2015

Verzamelen en bewaren

Vroeger was ik erg van het verzamelen en dan liefst alles compleet krijgen. Vaak onhaalbaar, dus begin je de zaak wat aan te passen- alleen de echt leuke poezenbeeldjes- maar vaak zijn dat toch rekbare begrippen zodat het verzamelen nooit stopt. Het is leuk en spannend om op jacht te gaan en heel bevredigend om een nieuwe trofee thuis te brengen, maar al snel staan ze daar maar en verzamelen vooral stof en is het een heel werk om alles schoon te houden en steeds weer een nieuwe plek te creëren. Ik heb al heel veel weggedaan en begin me te realiseren dat ik zoveel niet meer wil. Mijn huis is nog steeds erg vol en zal nooit leeg worden, maar de gehechtheid aan dingen begint te slijten.
Internet heeft veel zo makkelijk ter beschikking gemaakt (muziek, boeken, info) dat je het niet zelf hoeft te bezitten om er van te kunnen genieten. En een verzameling opbouwen is behalve een vorm van hebzucht toch een controle-zaak en het gevoel van macht te hebben en te heersen over materiële zaken.  Dus behalve retraiteren zal ook de kiomende tijd er een van terug naar de basis worden. Er zal heel veel weg gaan, steeds meer en dat is ook fijn.
Ik hoef geen keizerin te spelen, want ben al een godin in het diepst van mijn gedachten.

6 opmerkingen:

  1. Hier krijg ik het niet leger. We wonen tenslotte met z'n tweetjes.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zal ik dan een nieuwe verzameling aan gaan leggen? Van mooie laatste zinnen? Digitaal, dat spreekt voor zich :)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Je interesses en smaak veranderen in de loop der jaren.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Opruimen Vlasje, heerlijk!!! Succes!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Tjaa, tis eigenlijk een vreemde gewoonte om je huis vol troep te zetten en dat dan ook nog eens is gemaakt door mensen die je niet eens kent. En dan ga je je daar ook nog eens aan hechten.
    Ik heb daar nooit iets van begrepen. Wat is nu eigenlijk de lol van het hebben van al die zooi?
    Maar natuurlijk moet iedereen doen wat hij belangrijk vindt!

    Jamie

    BeantwoordenVerwijderen