maandag 7 december 2015

Swietie

O wat is een mens verknocht aan verwenmomenten en zoet en ongezond. Zelf hou ik het bij een stukje chocolade en een grote portie fruit per dag (meestal) maar als ik de gezond eten blogs bekijk word ik om de oren geslagen met gezonde cakes, pies, taartjes, chocotreats, lollies, mugcakes en andere zoeterikken. Allemaal volgepropt met koolhydraten (ook minder snelle, het blijven koolhydraten)en  suikers (honing, ahornstroop en kokosbloemensuiker bijvoorbeeld) het zijn nog steeds suikers. Het levert natuurlijk heerlijke snoeperij op, maar het is toch snoeperij.
Dat zijn echt zaken die je niet vaak moet eten, want het zijn dingen voor heel af en toe. Ik zeg niet dat je niks meer mag, maar als je je lijf, zeker als er diabetes in het spel is of kan zijn, echt een plezier wil doen, zijn dit dingen die je liever niet geregeld eet. Helemaal niet als er glutenvrije produkten gebruikt worden, die vol hulpstoffen en andere koolhydraatrijke zaken zitten, ben je eigenlijk jezelf voor de gek aan het houden.
Het is zaak om je hele voedingspatroon te veranderen en af te stappen van etenswaren die bij de meesten tot de vast dagelijkse voeding behoren en niet te gaan vervangen door er op lijkende surrogaten, maar gewoon weglaten.
Ik eet geen brood of broodvervangers; ik ontbijt met havermout (1-2 eetlepels rauw) en fruit en yoghurt, zaden en lijnzaadolie. Vult heel goed en je kunt het warm eten (havermout koken in beetje water, dan de rest er bij), of koud (overnite oats). Af en toe een smoothie.
Lunch is een gevulde salade, met wat eiwitten en veel groenten en een gezonde dressing, soms met soep of bouillon , soms met een schaaltje yoghurt, kwark of huttenkase  met fruit of kruiden of fijngemaakte noten.
Het warme eten is vaak iets van vlees of peulvruchten met vooral veel groenten (rauw, gekookt) en soms een piepertje of een beetje rijst of gierst of quinoa, maar niet dagelijks.
Stamppot maak ik tegenwoordig met aardperen-bloemkool-koolrabi-pompoen-knolselderij in plaats van of gemengd met wat aardappelen. Zo ben ik eindelijk ook aan de bloemkool die ik zo verfoeide maar die op deze manier goed te pruimen is.
Toetjes doe ik zelden of nooit aan en tussendoortjes zijn een stukje kaas, wat fruit of een ei of restje salade.
Koek en andere snaaierij doe ik gewoon NIET, ook de gezondere varianten.
Noten eten is voor mij niet makkelijk, net als bv appel of wortel uit het vuistje (vanwege gebit) dus eet ik die in fijngemaakte vorm. Thuiskomen met geeuwhonger, een  dun schijfje appel met een laagje notenmoes is heerlijk en vullend.
Zondig ik nooit? O heus wel eens, maar het blijven uitzonderingen. Een keer een patatje (halen) of een groter stuk chocola, of wat marsepein en soms honing op een (boekweit)pannekoekje, Maar daar probeer ik het bij te houden.
O ja, mijn zuivel komt van geit of schaap of is een plantaardige soort, drink ik alleen thee of water en een doodenkele keer plantaardige chocomel. Vet; olijfolie, kokosolie, roomboter.
 Het is geen groot nieuws, bij voedingskenners en alternatieve gezondheidsgestudeerden al lang bekend, maar vaak wordt er toch gezocht naar mogelijkheden om de oude eetpatronen zoveel mogelijk te handhaven, ondanks de "gezonde' vervangers die niet zo goed voor je zijn in die mate. En waarom ook niet het roer omgooien? Er zijn miljarden mensen die niet geregeld brood, of aardappelen eten en die zich geen zoeternijen kunnen veroorloven en toch van het leven genieten.
 En binnen de echt gezonde kost valt zoveel te variëren dat ik me nooit met tegenzin door mijn eten heen knaag , steeds minder last heb van onverwachte trek, omdat dit eten vult en de insulinekringloop in mijn lijf niet op hol brengt.
Ik ben een tevreden mens en ik geloof dat ik het ondanks een gammel lijf, toch nog zo ver kon brengen door mijn eetpatroon. Ik ben bv al een aantal jaren niet verkouden geweest of grieperig. En als er wat fout is in het lijf, knap ik snel op.
Niet dat iedereen zo moet eten, maar als je gezondheidsproblemen hebt, zou je het eens een paar weken kunnen proberen. Vaak geeft het prima resultaten. En echt ik kom niks te kort of het bijt me de strot niet af als ik langs een bakkerij loop ofzo. Ik taal er meestal niet naar.

4 opmerkingen:

  1. Het was me ook al opgevallen,al die heerlijkheden op de kookblogs. Ik bak graag. Maar doe het nog maar zelden,want je moet het ook opeten. Dan steek ik mijn tijd liever in het maken van een lekkere bouillon of stoofschotel. Als enorme broodliefhebber al van jongs af aan eet ik nog een paar keer per week een sneetje.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Een tijd lang heb ik wel eens wat gebakken van die sites,maar echt lekker vond ik het meestal niet. Er zijn nog zo'n 5 recepten overgebleven die ik wel eens maak. Maar verder ik ik het gewoon niet meer en die keren dat ik wel wat neem dan de echte en wat minder, en dat is ook beperkt tot 1x per 2 maanden of zo. In de zomer soms wat vaker met een ijsje.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Izerina, er is sinds kort nu ook " gezond " brood verkrijgbaar bij de Jumbo. Het brood is gemaakt van havervlokken en kokosolie en is tarwe en glutenvrij en oh ja, zuurdesem, wat niet zuur smaakt !
    Het is brood van Ralph Moorman.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Joh, ik denk dat jij heel erg gezond eet! Ik ook, maar op mijn eigen manier. Ik zorg ook dat ik alles binnen krijg wat nodig is. En zondigen, ach ja natuurlijk, dat moet gewoon, dat zijn de krenten in de pap ;-).

    BeantwoordenVerwijderen