vrijdag 25 december 2015

Dag 7; Kikkerjacht

Gisteren bleef 1 kikker hardnekkig in mijn kruiwagen zitten; een dementorkikker die het op mijn waterwegen had voorzien. Het voortraject van een nierbekkenontsteking vertoonde zich. Maar met veel Vit C, cranberries en ander verjaagspul is het gelukt  om de weg weer vrij te maken, Hoorey, de aangescherpte detectie werkt! Tegen de avond knapte ik op.
Vandaag voel ik weer ruimte, en geniet van het gevoel.
Vanmorgen de prachtige docu Eeuwige moes, bekeken (voor de vierde keer ofzo) die me altijd weer verbijstert en inspirireert. De Ruurd Walrecht, die de aanleiding voor deze docu was, heb ik goed gekend en zijn eerste schreden op dit gewassen eerbiedigingspad zien zetten.
Mooi mens.
Dit zijn nou net die beelden en boodschappen die ik nu nodig heb. Het gaat over gewassen en mensen, maar vooral ook over puurheid, echtheid en de basis van dingen.
Mijn retraites zijn geen andere invulling van kerst, maar een invulling van de basis voor mij. Met kerst is het gewoon een prima periode, weinig bezoek, weinig moeten, meer stilte en rust als je dat tenminste ook zelf de kans geeft. De verstilling van de zonnewende, de terugkeer van het licht, dat is voor mij wel een periode die nodigt tot inkeer en reflectie en ruimte geven aan belangrijke dingen. Maar in wezen kan het altijd, als je er de tijd voor neemt.
Ruimte maken en houden is een vorm van vrijheid.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten