donderdag 31 december 2015

Dag 13 en een stukje 14 ; Jaar

De dagen in en retraite vloeien in elkaar over en toch zie je dat er veel is gebeurd. Veel helderheid en klaarte is verkregen en daarvan kan een mens nooit genoeg hebben. Jezelf bevragen levert soms  onverwachte antwoorden op, waardoor ineens dingen  losgelaten kunnen worden, hup, zo het raam uit. Het verdriet van lang geleden heeft zijn werk gedaan en me wijzer achter gelaten en dankbaar voor wat mocht zijn. Trauma's zijn  niet weg, maar een herinnering geworden die me mededogen heeft opgeleverd; met zowel diegenen die me kwetsten en verwondden, als met mijzelf omdat het me niet alleen beschadigde, maar ook meer doorleefd maakte.
Zelfverwijt is niet meer nodig. Ik moest fouten maken om te leren wat ik nu weet.
Boosheid is ook niet meer nodig ten aanzien van dingen waar ik geen invloed op heb, al zal het me wel eeuwig treffen dat dingen zo wreed moeten gaan.
Het heeft meer te maken met mijn eigen gevoel dan met dat van degenen die het ondergaan en die het veroorzaken.
Ik kom langzaam maar zeker in mijn ouderdom terecht. Ok ik voel me vaak nog 18, maar ik ben toch echt een ander mens geworden. Ik kan met meer reflectie terugkijken en dingen afsluiten. Ik besef dat wat ik nodig heb, maar heel ten dele door anderen gegeven wordt en voornamelijk uit mijzelf moet voortkomen.
De kern, daar draait alles om, de rest is maar omhulsel/versiersel/bijzaak.

Wauw, diep hoor!
En het heeft niet zozeer met de jaarwisseling te maken, want ten eerst leg ik die meer bij de Zonnewende, en ten tweede kun je elk moment kiezen om dingen te veranderen of te herzien. Het heeft met een rijping te maken. Toen ik stopte met roken (en gelijk maar met drinken), ben ik er eerst op een mindfulness manier mee bezig geweest; smaakt het wel, heb ik nu echt trek, waarom nu en wat brengt het me, en toen was opeens het moment heel logies daar. Zo ook met het glutenvrij en eigenlijk oerdis eten wat ik nu al 2 en een half jaar doe kwam uit een eigen mindset voort en pas daarnaast uit boeken enzo. Omdat het  meteen zo beviel en bij me past is het ook niet iets wat moeilijk vol te houden is, maar een veranderde, maar heel natuurlijke manier van leven.  Meer mijzelf dan roken drinken en vreten ooit was.

Vanmorgen geen licht en kleurshow, maar een grijze lucht. Om negen uur begon het knallen, de winkels waren dus open. Ik doe niets abnormaals vandaag, alleen extra lekker, maar binnen mijn eigen patroon passend, eten, omdat het zo'n lange dag wordt.
Een resolutie voer ik nu al uit; Geen Bold and the Beautiful en Utopia meer kijken, het boek is wel uit voor mij. Ik haal er weinig meer uit en het is alleen maar een gewoonte die ik kan missen als kiespijn. De Bold is meer een derde generatiesoap geworden met herhalingen van zetten en onwaarschijnlijke verhaallijnen, nu de kinderen van Brooke en Ridge overkomend en henzelf slechts in bijrollen. De mensen in Utopia hebben het voor elkaar, ze leven zonder veel in te leveren van hetgeen ze ' buiten ' ook hadden en doen vrijwel niets aan idealen of ideeën. Grote ego's en kleine geesten, lijkt het motto en daar kan ik niks mee.
Laat mij maar met mijn eigen groei bezig zijn en  lief met de wereld proberen om te gaan, zat werk.
Fijne jaarwisseling, met alle vingers eraan, voor iedereen. Morgen verder.


4 opmerkingen:

  1. Ook fijne jaarwisseling voor jou en een voorspoedig 2016 gewenst.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Voor jou een heel mooi en vooral gezond nieuw jaar Vlasje ! en graag blijf ik je lezen...
    Fijne avond en tot volgend jaar!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Jij ook een goede jaarwisseling en morgen ook buiten weer stilte.

    BeantwoordenVerwijderen