vrijdag 11 december 2015

Ach gossie

Vanmorgen was ik bij den appie en al snel merkte ik dat een mevrouw met een rood jasje steeds mijn pad kruiste, Ze was nogal geagiteerd zoekend naar spullen die op haar boodschappenbriefje stonden en ze zocht overal naar koffiemelk, aardappelmeel en keukenrollen en nog zo wat.
Het werd me duidelijk dat deze mevrouw niet meer goed  wist hoe het werkte, want als je al drie keer langs het zuivelvak loopt en even later bij de koffie naar de roomboter zoekt, is het gehele plaatje zoek en niet alleen de koek. Links en rechts begonnen mensen haar te helpen inclusief een soort gastvrouw van de winkel, zodat ze toch nog met een vol mandje bij de kassa terecht kon.
Mooi dat er toch zoveel behulpzame mensen zijn, maar triest omdat zo'n mevrouw ook makkelijk bestolen kan worden.Hoop dat ze de weg naar huis wel gevonden heeft.
Mijn eigen spulletjes waren ook snel gevonden en nu rommel ik lekker in keuken en huis.
Morgen hoog bezoek.

5 opmerkingen:

  1. Het is altijd mooi als mensen elkaar helpen en we hopen gewoon dat het de goede zijn !

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooi verhaal. Maar die laatste zin, hè, die blijft ook wel hangen!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Tjaaa, ook als je gaat dementeren moet je gewoon thuis blijven wonen.
    Fijn, dat ze haar boodschappen heeft, maar hoe gaat dat dan thuis? Kan ze nog wel koken?
    Pakt ze haar tas nog wel uit?
    Hier is een mevrouw, die heel kwaadaardig dement is geworden. Op straat loopt ze constant te schelden.
    Een duidelijke aanwijzing voor dementie. Er is geen hulp voor haar, tenzij ze het zelf aangeeft,
    zeggen de instanties. Huh?
    Het enige wat ik nog kan proberen is het Leger des Heils.
    Soms zie ik haar op een bankje zitten met een broodje en dan smelt ik omdat ze zo lief zit te genieten van dat broodje. Ga ik naast haar zitten, dan gaat de scheldpartij weer los.
    Zo triest, die mevrouw is ziek. Hulp is er dus niet en de buurt kent haar al in de vorm van "Oo lachen, daar heb je haar weer!"
    Ik wens iedereen veel sterkte met ouder worden en dement worden. Het is echt zo jammer, dat mensen elkaar niet meer helpen. Ergo, mensen gaan treiteren en lachen.

    Frederique

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik las,dat sommige supermarkten hun cassieres hebben geleerd,hoe met beginnend dementerende mensen om te gaan. Omdat er steeds meer van zulke mensen komen en men (te) lang thuis moet blijven wonen.

    BeantwoordenVerwijderen