vrijdag 20 november 2015

veiligheid

Dat wil iedereen, veilig zijn. Een veilige haven, een vluchtplek, schil waar je in kan kruipen en waarin je niets kan gebeuren.
Illusie, want als het als bestaat is het maar tijdelijk en niet onvoorwaardelijk, je levert er namelijk altijd iets voor in. Je vrijheid bijvoorbeeld.En dat is een groot offer. Te groot naar mijn smaak.
Nu met de radicale IS-beweging die zijn tentakels ook naar onze contreien heeft uitgestoken, is het bijvoorbeeld niet meer veilig om recht voor je mening uit te komen als die niet IS-gezind is. Dat betekent eigenlijk dat iedereen bedreigt wordt, behalve dat  kleine verdwaasde groepje aanhangers en sympathisanten. Je ras, religie, seksuele identiteit en voorkeuren, je politieke keus, je uiterlijk, je gedrag, bijna alles kan een aanleiding zijn om bepaalde mensen jouw tot target te maken.  Als je je echt veilig wilt voelen, moet je dus in een molsgangetje wegkruipen en hopen dat dit overwaait.
Niet mijn wereld, nee, de bekrompen idealen van een kleine groep mogen mijn leven niet bepalen en mogen mij niet bedreigen om wie ik ben.
Mijn wereld is multikleurig en multicultureel en respect voor het leven in al zijn vormen en verschijningen staat voorop.
Ik weet dat ik een hoop open deuren intrap, maar het moet kennelijk steeds gezegd blijven worden zo lang het niet vanzelfsprekend is. En laten we nu niet alleen met de vinger naar IS wijzen, want Nederland is al lang niet meer het tolerante land dat het ooit was. Hier wordt ook gescholden en gediscrimineerd bij het leven, worden groepen mensen uitgesloten of als minderwaardig beschouwd en maken we ons drukker om Zwarte Piet dan verwaarloosde bejaarden en zieken.
Veel zeggen; dat weten we wel, maar handelen ze ook conform hun woorden? Komen ze aktief op voor onderdrukking en discriminatie? Helpen ze waar nodig is en accepteren ze niet dat er lieden zijn die de vrijheid van een ieder niet accepteren?
Ik voel me niet altijd veilig, nee, maar wel vrij. Vrijheid is het waard om voor te vechten, ook als dat ergens ten koste van gaat. Echte vrijheid brengt veiligheid tot stand uiteindelijk.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen