maandag 30 november 2015

Empathisch vermogen

Bij sommige mensen is het empathisch vermogen minimaal. Ik hoop dat als zij in moeilijkheden komen te verkeren, er voldoende wel inlevende mensen om hen heen zijn. De regering verwacht niet anders, terwijl dit beleid mensen niet echt aanmoedigt wat voor elkaar te betekenen als bv uitkeringen of huursubsidies worden stopgezet of zwaar gekort als ze wel voor een ander besluiten te zorgen.
Het beleid is dubbel, voor de hulp- en zorgbehoevenden zijn de maatregelen direct van kracht zonder dat zij zich hierop hebben kunnen voorbereiden of dat inkomensmaatregelen het zelf inkopen van zorg makkelijker maakt. Diegenen die het gat van de professionele  zorg en hulp moeten opvullen, voelen zich hiertoe niet geroepen, noch zijn er maatregelen als zij deze (vrijwillige) plicht niet nakomen. Dus vallen veel mensen tussen wal en schip en dan vooral diegenen die niet handig zijn in het zoeken van oplossingen of financieel niet in staat zijn dit te financieren. Er zijn geen ouden-van-dagen-huizen meer, wat er nog is wordt gesloten of particulier gemaakt. Een verpleeghuis kom je vrijwel niet in vanwege de wachtlijsten en als je geen zorg genoeg hebt om zelfstandig te wonen, ontstaan er mensonterende situaties. Mensen die vereenzamen, vervuilen, niet meer eten, de deur niet uitkomen en dat in een rijk land. Het zijn keuzes die de regering maakt en geen prettige of humane. Zorgplicht wordt als een hete aardappel heen en weer geschoven en de minst redzamen zijn de dupe. OK we zijn geen derde wereld land en het kan altijd nog slechter, maar het was wel goed en waarom breken we dat af?
Daarbij denkt de overheid niet erg met de burger mee en wordt er niet goed voorgelicht over de mogelijkheden die er wel zijn, want stel je voor dat iedereen daar ook gebruik van gaat maken dan is het niet meer te doen.
Valys, bv, is een mogelijkheid om tegen benzinekosten te reizen. Het kan aangevraagd worden als je een WMOindicatie hebt voor vervoer. Ik heb er nooit een folder van gezien ofzo. En het is uitdrukkelijk bedoeld voor sociaal contact, niet voor ziekenvervoer.  Dat valt weer onder de zorgverzekering, die pas onder bepaalde voorwaarden vergoed. En alles niet snel voor elkaar, dus in de tussenliggende periode moet je het zelf voorschieten of zelfs betalen, niet makkelijk met bv alleen AOW, die zo ongeveer op bijstandsniveau ligt en beperking in het terugvorderen via belastingen.
Ik klaag niet, maar verbaas me wel en het maakt me droevig dat ik op deze manier met mijn brakke lijf ook nog moet knokken voor een menswaardige oplossing. Hopelijk worden meevallers de volgende ronde nu wel in deze factor (en die factor betreft mensen, ook baby's en kleine kinderen en alle volwassenen en ouderen )geïnvesteerd. En nee, je hoort mij niet zeggen dat voor vluchtelingen opeens wel geld is, want deze mensen verkeren ook in nood en riant zijn die voorzieningen echt niet te noemen. Dit is een ander verhaal en de een mag niets tekortkomen wegens de ander, want het heeft te maken met mensenrechten, menselijkheid en plicht. Zolang we zo veel geld steken in niet werkende IT en autowegen en vliegvelden en vervuilende industrie en energie, is er geen geld tekort, het betekent dat mensen geen prioriteit meer zijn en dat is iets om je over te schamen, toch? 


8 opmerkingen:

  1. Een vriendin was naar een bijeenkomst over wmo-zaken. "De oudere mensen moeten weer in hun kracht staan"zei de dame tegen een publiek met rollators en scoots. De eerste gedachte van mijn vriendin was "Als ik kracht had,sloeg ik je nu op je bek"Ze is weggegaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Inderdaad, het is beschamend. Wij merken het ook bij jeugdzorg. Niemand denkt mee, alleen de regeltjes moeten nageleefd worden. Om te kotsen!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik schreef over Valys uit eigen ervaring. Ik heb er voor verschillende doeleinden gebruik van gemaakt, niet enkel sociaal. Als je naar een ziekenhuis wilt kan dat ook en anders is er ook nog zoiets als het op bezoek gaan bij iemand. Heb bijvoorbeeld een paar jaar gehad dat ik regelmatig naar de Universitaire dierenkliniek in Utrecht moest met mijn kat. Een grote afstand voor mij en geen vervoer. Ik heb dit steeds gedaan met Valys. Het is voor mij vaak een uitkomst gebleken in tijden dat ik niemand had voor vervoer en geen kant op kon. Volgend jaar heb ik het nodig voor het vervoer naar een orthopedisch schoenmaker die vrij ver weg zit. Ik heb het nog nagelezen, maar het bezit van een scootmobiel of andere vervoersvoorziening van de gemeente is al voldoende om in aanmerking te komen. Er wordt inderdaad niet automatisch op deze mogelijkheid gewezen, dat is jammer. Maar uiteindelijk is het wel een fijne voorziening waar veel mensen gebruik van maken.

    Alice

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Gisteren was er op de TV een uitzending van BBC's Horizon in nederland Focus en dat ging over het Placebo effect.Een stukging over een acupunctuur behandeling waarbij de naalden helemaal niet in huid gestoken werden. Enkele waarbij dat werd gedaan zonder begeleidend/praatje vooraf met arts hadden er geen baat bij. De mensen die met veel aandacht en empathie behandeld werden was het effect enorm groot.

    Niet helemaal wat jij in dit log bedoelde maar wel over empathie.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mijn moeder woont sinds enkele maanden in een verzorgingshuis.
    Zoals gebruikelijk betaalt ze hiervoor een eigen bijdrage. Eerst de lage bijdrage en later de hoge eigen bijdrage. Deze wordt automatisch geïncasseerd. Tot zover niets aan de hand.
    Tot er een brief kwam wáarin stond dat per december de eigen bijdrage wordt gekort op haar AOW en ze voortaan het prachtige bedrag van 5 (!) euro op haar rekening gestort krijgt.
    Het CAK is gerechtigd om de eigen bijdrage met de AOW te verrekenen. Dit alles onder het mom van administratieve lastenverlichting. Voor het resterende bedrag aan eigen bijdrage krijgt ze een rekening van het CAK. Hoezo Administratieve lastenverlichting???
    Wat een mensonterende betutteling! Dit voelt alsof er loonbeslag is gelegd en hoe moet ik haar uitleggen dat ze voortaan geen AOW meer krijgt op de 23 ste? Het mensje (bijna 90 jaar oud) snapt hier niets meer van.
    En ik ben er heel boos over; gaan we zó met onze ouderen om?
    Ik heb het CAK gebeld en er wordt nu een verzoek gedaan om de regeling ( voor mijn moeder ) weer terug te draaien.
    Nu maar hopen dat dat ook gaat lukken....

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Laten we hopen dat de aankomende nieuwe regering de zaken weer wat zal wijzigen. Zo als het nu is kan het niet blijven.
    Wat is er een hoop afgebroken.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Er zijn niet meer genoeg werkenden om de vele ouderen te voorzien van dezelfde luxe van tien jaar geleden. Dat roept vooral bij de huidige generatie ouderen (de rupsje nooitgenoeggeneratie) veel weerstand op. Best begrijpelijk. De toekomstige genratie ouderen, zeg maar de vijftigers van nu zijn al gewend meer verantwoordelijkheid te nemen voor hun eigen leven, die ik zie ik niet snel in de stress schieten omdat ze geen gesubsidieerde huishoudelijke hulp krijgen (nergens ter wereld, alleen in nederland, de rest van de mensheid doet het zelf of betaalt het zelf). Op dit moment is er inderdaad enorm veel onduidelijkheid, maar dat is logisch in een periode van transitie.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Jammer genoeg veel ervaring met verpleeghuizen en thuiszorg omdat familileden daar gebruik van maakten/woonden. Op 1 uitzondering na was die zorg uitstekend, En ook nu, ondanks bezuinigingen en nieuwe regelgeving is de zorg in Nederland stukken beter dan in menig ander land. Probleem is, dat de voorzieningen een jaar of tien geleden nog zo goed waren dat het moeilijk te aanvaarden is dat men niet meer overal recht op heeft. Eerder een geldkwestie dan gebrek aan empatisch vermogen. Heel naar voor de mensen die ermee te maken krijgen, maar ook de mensen die in de zorg werken zien de ontwikkelingen somber in.

    BeantwoordenVerwijderen