maandag 26 oktober 2015

Terug in de tijd

Vrijdagavond waren een aantal programma's op BBC 4 te zien die handelden over de psychedelische periode van ca 1965 tot 1970. Ik nam ze op en bekeek ze zondagmiddag.
 Mike Oldfield en zijn Tubular Bells kreeg een eigen docu evenals het eerste deel van The Making of the Magical Mystery Tour van The Beatles. Ook de andere bands van die tijd kwamen aan bod, zoals Pink Floyd en The Soft Machine (mijn favoriet) en er waren opnames van de Top of the Pops van deze groepen. Heerlijk. Ik werd terug in de tijd geworpen, een tijd die (vooral ook) muzikaal een echte ontdekkingstocht was. Veel was geïnspireerd door drugs, speciaal LSD. Daar heb ik me gelukkig nooit aan bezondigd, maar om me heen werd er lustig getript en geblowd die dagen.

Je had toen geen al te experimentele muziekstations, dus week je uit naar de Super Clean Dream Machine van Ad Visser en de illegale piratenzenders. Het was zoeken , zo zonder YouTube en andere digitale bronnen, dus gingen we vaak naar Amsterdam om in obscure platenzaakjes eigen importplaten te scoren, waarmee je dan reuze trots thuiskwam en alle vrienden kwamen om te luisteren naar de nieuwste Underground muziek. Hitweek was de krant voor experimenteel Nederland, later werd het Witheek en Aloha. De wegwijzers toen!
Ik ging (liftend ) naar Amsterdam om The Soft Machine te beluisteren in het Concertgebouw, waarna we een hele nacht door Mokum zwierven om 's ochtends terug te liften, want 's nachts vonden we toch te riskant. Ik bezocht een paar keer Paradiso en voelde me thuis in deze subcultuur van weirdo's en freaks, totdat de drugs de overhand kregen in mijn vriendenkring.
Ik luister nog veel naar muziek die ik toen al ontdekte en geniet dan enorm.
Geen heimwee, wel nostalgie.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten