donderdag 8 oktober 2015

Slapen

Een heel luxe slaapleven heb ik. 's Avonds ga ik omstreeks 8 uur naar boven, wegens pijp leeg, en kijk wat tv en/of lees tot ik in slaap val, wat soms om tien uur al zover is, en anders zoals het lichaam het wil. Als er geen verplichte vroege aktiviteiten op de agenda staan voor de volgende dag, zet ik zeker geen wekker, ik wordt wakker als het lijf het aangeeft. Heb ik slecht geslapen, dan mag het best 9 uur worden, is alles ok en op regel, dan is het tussen 7 en acht uur. Dan lees ik in bed nog een poosje nieuws en blogs en ga er dan pas uit.
Ik moet er wel bij opmerken dat door de diabetes en ws ook de nierwerking ik er 's nachts om de 3 uur uit moet en meestal wel snel weer inslaap, dat zijn toch onderbrekingen en die maken mijn slaapcircuit wat grillig. Gelukkig dat ik er naar kan leven en slapen.
Als het goed is kom ik heerlijk uitgerust en fris uit bed, als het wat minder gaat, moet ik wel even aan de dag wennen.
Ik droom veel en lang niet altijd aangenaam. Dat is niet fijn, want soms hangt het gevoel uit een nare droom lang om me heen. Maar over het algemeen is slapen een aangenaam tijdverdrijf en laat mijn lichaam herstellen van wat overdag gebeurde.
De ochtend rustig opstarten vind ik erg prettig. Katten verzorgen, mijzelf dagklaar maken, een krantje of op het tablet even de actualiteit binnenlaten. Rustig een kop thee brouwen, een blogje schrijven. Via AnyDo maak ik To Do lijstjes en check de werkjes die gedaan moeten worden. Heel helder en rustgevend, dan hoef ik dat niet te onthouden en het loslaten van een gedane taak is zeer bevredigend. Ontbijten doe ik pas als het lichaam er om vraagt, meestal wat fruit en/of havermout met van alles.
Inmiddels een fijn muziekje op en rustig wat prutsen/opruimen tussen het theedrinken en lezen door en natuurlijk 1 meneer en 2 dames die hun opstart knuffels graag komen halen. Zo is het zo een uur of half elf en start de dag pas echt.
Hello day!

6 opmerkingen:

  1. Dat kunnen slapen zoveel en wanneer je het nodig hebt,geeft toch de meeste energie?"jij bent gestoord"wordt wel eens tegen me gezegd,als ik rond zes uur in de ochtend met de hond fiets. Maar dat past bij mij.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik vind het heerlijk relaxt klinken, mijn ochtend ritueel lijkt wel een beetje op het jouwe. Ik ben een trage starter maar 's avonds ben ik mijn bed niet in te krijgen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Slaap is een heel effectief medicijn. Je slaapritme was vroeger vast heel anders.
    Ik ga vanavond ook vroeg naar bed :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik heb al een paar jaar last van slaapproblemen en die worden met de nacht erger. De laatste maand slaap ik per nacht ongeveer anderhalf uur in zeer oppervlakkige lichte 'slaapjes'. Ik ga altijd op hetzelfde uur naar bed, lees nog even en doe dan het licht uit. Ik lig meestal klaarwakker tot rond 3 u en als ik geluk heb, raak ik in slaap maar alle slaap samen is dus anderhalf uur. Rond 4.45 u ben ik klaarwakker en sta ik meestal op. Gemiddeld heb ik per week 2 nachten waarin ik totaal niet in slaap raak. Mijn nachten zijn toch zooooooooooooooooo lang en ik zou heel graag eens een paar uren na elkaar genieten van een diepe slaap. Stiekem ben ik jaloers op goede slapers....
    Ik heb al alle mogelijke voedingssupplementen die beweren het inslapen en het doorslapen te verbeteren maar niets helpt. Onze huisarts schreef me eens een paar maanden melatonine voor omdat hij dacht dat dat hormoon mijn slaapritme zou regelen maar niets is minder waar.
    Overdag ben ik doodmoe, heb heel weinig energie, moet moeite doen om me te concentreren.
    Ik snap het niet : ik ben doodmoe en als ik in bed terechtkom,slaap ik amper. Echt om moedeloos van te worden.....
    liesbet

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Goh, dat is niet mis. Heb je wel eens meditatie, mindfullnesstraining , yoga en dergelijken geprobeerd? Als je dat beheerst kun je beter ontspannen.

      Verwijderen