maandag 7 september 2015

Recht zo die gaat


Veel hulp komt op gang voor de vluchtelingen, al is het nog steeds dweilen met de kraan open. Al jaren terug werd gewaarschuwd dat de situatie in Syrië zou leiden tot grote vluchtelingenstromen, in 2013 werden door hulporganisaties al oproepen gedaan naar regeringen en mede organisaties over deze toevloed, maar het drong niet zo door. Ik weet dat een goede vriend voor de burgeroorlog uitbrak op bezoek was bij een opgravingsproject daar en constateerde dat de mensen er tevreden waren en er geen buitengewone tekenen van onderdrukking te zien waren, maar schijn bedriegt in een land waar vrijheid van mening tot akelige represailles van de overheid kan leiden. Al snel bleek de aap uit de mouw te komen. En weer reageren andere landen lauw en ongeinteresseerd. Geen NAVO of VS die het voortouw namen, Europa dat vooral huilde over vernietiging van oudheden (ook erg, hoor, maar mensen staan toch altijd voorop als het om hulp gaat).
Nu eindelijk Europa is wakker geschud, is een volgende ramp alweer op komst; in Jemen is 80 % van de bevolking bezig te verhongeren en lijdt vreselijk. Ik las het ergens achteraf, maar ik hoor er niemand over en zeker de politiek blijft zoals altijd achter de wagen aanlopen.
Zelf kan ik weinig betekenen maar ik teken oproepen van AVAAZhttp://www.avaaz.org/nl/ en Vluchtelingen werkhttp://www.vluchtelingenwerk.nl/regio, stuur geld en probeer vooral mensen erop te wijzen dat hier humanitair onverteerbare dingen gebeuren op grote schaal.
Ik ondersteun De Verdubbeldame door haar opsomming van mogelijkheden nog eens te herhalen, ook op FB.

http://verdubbeldame.blogspot.nl/2015/09/wat-kunnen-we-wel-doen-een-overzicht.ht

1 opmerking:

  1. Ik ga eens zoeken in de kledingkast,wat ik naar de rode kruiswinkel in Goes kan brengen.

    BeantwoordenVerwijderen