vrijdag 4 september 2015

Om alles

Dat was de verklaring die Fien de la Mar (een succesvolle actrice, die stevig afzakte1898-1965) achterliet toen ze zelfmoord pleegde.
Ik kan het invoelen als ik naar de wereld kijk en luister. Dit is geen leuke wereld meer. Gelukkig komen er nu opeens allerlei initiatieven om vluchtelingen te helpen, maar dat gaat voorbij aan de oorzaak van alle ellende, oorlog, onmenselijkheid, onvrijheid en gebrek aan van alles wat een levensvoorwaarde is.
Je kunt een kustlijn wel schoonmaken maar morgen spoelt er weer van alles aan, als we niet ophouden met vervuilen. Dweilen met de kraan open hoorde ik al diverse malen en dat is een waarheid als een koe. Niet dat dat opruimen geen goed idee is, maar het is geen oplossing. Vluchtelingen helpen, ja natuurlijk, die mensen zijn al slachtoffer genoeg van die vreselijke situaties die ze willen ontkomen, maar beter is het als mensen niet meer de noodzaak voelen om weg te wezen.
Ik ben blij dat er opeens (ja wat een foto teweeg kan brengen is fenomenaal) mensen beseffen dat er een onmenselijk drama aan het gebeuren is en dat we niet meer werkeloos kunnen toekijken. Het is alleen al te laat voor velen die verdronken of op andere wijze het leven lieten, en er zullen nog velen volgen ben ik bang. De politiek zal iets moeten doen. Wat? Niet kissebissen. kijk naar cijfers, de rijkste landen kunnen het meest investeren in hulp en de machtigste naties kunnen maatregelen nemen tegen wrede regimes en gezond verstand kan tot afspraken komen die dit soort dingen voorkomen. 
Voorlopig zitten gewone mensen als jij en ik opgescheept met een wereld die barst van de onrechtvaardigheid, van het eigenbelang, van machtspelletjes, van tranentrekkende taferelen nu en de toekomst lijkt niet veel verbetering te bieden bij het doorgaan van de strukturen die er aan ten grondslag liggen.
Ik wil nog steeds weg; ander universum, andere geschiedenis, andere toekomst en ander heden.

6 opmerkingen:

  1. En toch blijf ik bezig met mijn eigen kleine dweiltje. Wie er ook aan die kraan draait.Misschien dat een enkeling daar droge voeten door krijgt.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik denk dat de wereld nooit leuk is geweest; geweld, oorlog, honger, moeten vluchten, machtsmisbruik en nog meer, het was er altijd. Ik denk dat we tegenwoordig, via de moderne media, er sneller en intensiever mee worden geconfronteerd en dat we daar ons voordeel mee moeten doen. We kunnen de ellende niet ontkennen of zeggen het niet te hebben geweten. Ik neem graag dat kleine dweiltje van Izerina over.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. er is een liedje van Herman v.Veen.
    De wereld is niet mooi maar jij kunt hem een beetje mooier kleuren.Volgens mij ben jij daar ook altijd mee bezig.Regengroetje,Anneke

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat bijzonder, bij deze blogtitel dacht ik onmiddelijk aan Fien deLaMar's uitspraak. Er is destijds een TV serie gemaakt waarin Jasperine de Jong Fien speelde. Het eindshot staat me ook nog helder voor de geest: Het raam in de gang van haar huis in de Beethovenstraat waaruit zij sprong, dat vervaagde langzaam met muziek op de achtergrond.

    Op een bepaalde leeftijd en gemoedstoestand komen dergelijke associaties steeds vaker voor lijkt wel. Ik geniet en huil erom en verwerk kennelijk zo de emoties die het overlijden van mijn vader kortgeleden oproepen.
    Dank je voor deze bijdrage Vlasje.


    Wat het eigenlijke onderwerp van je blog betreft, de vluchtelingen en wat daar bij iedereen oproept ben ik op zoek naar iets wat IK kan doen. Ga nu op zoek naar inleverpunt die praktische zaken regelen. Zo wilde mijn moeder en ik de kleren van mijn vader hiervoor bestemmen. Mensen die niets meer hebben kunnen zeker ondergoed, sokken en hemden goed gebruiken en hebben daar dan ook echt iets aan is de gedachte hierachter. Als jullie suggesties hebben? Ik ga nu eens zien wat Cordaid / Mensen in Nood precies doet.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik denk dat de wereld nu niet minder leuk of meer leuk is dan in vroegere eeuwen of tijden, alleen zien en horen we veel meer over leed. En over de veroorzakers. Denk ook niet dat dit zal veranderen. Wel ben ik het eens dat we in onze eigen kring het verschil kunnen maken. En als iedereen dat doet; dan kan dat een stuk verlichting brengen. Letterlijk en figuurlijk.

    BeantwoordenVerwijderen