vrijdag 25 september 2015

Natte berichten

Het wordt een beetje vervelend, maar voor mijzelf ook, hoor, om weer over de gezondheid te bloggen, maar ja, is het topic of the day.
De urineweginfectie is weg en blijkt een ernstige nierbekkenontsteking geweest te zijn en dat in combi met een infectie in een long. Taaadaaa, dat verklaart hoe ziek ik was.De urine is weer schoon en ook de long is uit de rode zone, dus geen gekkigheid en gewoon rustig opknappen. Volgende week wel weer uitgebreid bloedonderzoek en een urine detentie onderzoek, want mijn blaas functioneert niet naar behoren. Kan niet goed uitplassen hetgeen infekties uitlokt.
Nou ja, opgelucht dat er geen vreemde dingen met de long aan de hand zijn en dat onderzoek en zo, nou we zien het allemaal wel.
Wel gesproken over het ontbreken van mantelzorg. Als alles redelijk gaat, red ik alles net met mijn drie uur huishoudelijke hulp, maar zodra er wat hapert, is het behelpen tot aan onverzorgd ziek liggen.
Je kunt niet zomaar iemand naar binnen slepen en tot mantelzorger benoemen en ook vrienden en kennissenkring hebben hun eigen besognes en staan niet direct te solliciteren. Logies, alleen de regering denkt dat het wel zo werkt. O ja, een boodschapje wil iedereen wel eens voor je doen, maar verder....... De buren hier zijn ook niet zo betrokken, vragen zelden naar mijn gezondheid laat staan of ik hulp nodig heb en van diversen zou ik het ook niet willen krijgen.
Tja zo is het en ik heb het aangegeven.  Eventueel kan extra thuiszorg of via korte opname in verpleeghuis in noodgevallen een oplossing bieden. Maar als dat eerst door allerlei instanties moet gaan, zie ik ook niet hoe zoiets snel gerealiseerd kan worden.
Het voelt toch wel armoeiig om op zo'n manier met een slecht en  ouder  lijf op jezelf teruggeworpen te worden.


8 opmerkingen:

  1. Ik hoopte al dat je vanmiddag, na doktersbezoek weer een blog zo schrijven. En mens, wat ben je ernstig ziek geweest zeg. Opnieuw ben ik getroffen door je laatste zin. Waren we maar buren...Eigenlijk zou je een soort buddy moeten hebben waar je op terug kunt vallen in tijden van nood.
    Ben wel blij te lezen dat de longproblemen van voorbijgaande aard zijn. Sterkte met het verder opkrabbelen, liefs.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Je opmerking over mantelzorger raakt me diep.Ik vind het heel erg dat er niemand is die een extra stapje voor je wil doen. Momenteel hebben wij in de familie ook een rare situatie. Ik heb de laatste jaren veel voor mijn zus gedaan op administratief gebied. Ze werd in 2011 blind en haar man is mantelzorger. Vorig jaar heb ik kunnen regelen dat er een awbz indicatie kwam voor 0,- Dat gaf in el geval recht op een mantelzorg compliment. Nu is alles naar de gemeente gegaan en is de mantelzorger ineens geen mantelzorger meer en krijgt hij geen mantelzorg compliment. de criteria zijn veranderd. Maar mijn zus krijgt óók geen hulp. Dus....in elk geval hebben ze elkaar. Maar het zit vreemd in elkaar!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Je geeft exact weer waar het probleem ligt. Als het "normaal" gaat red jij (en vele anderen) het wel. Maar als er wat is heb je de energie juist niet om iets extra's te regelen.

    Daar zou beter over moeten worden nagedacht, maar door wie?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat zou ik je toch iemand gunnen die je helpt met wat dan ook. Ik heb M. waar ik op kan terugvallen en mijn moeder en realiseer me wat een geluk dat is. Jammer dat je zo ver weg woont. En dat ik een belabberd lijf heb. Want anders kwam ik je helpen he, en gingen we ook naar fijne muziek luisteren.


    Ach, als dan, dan zou ik en jij toch ook?

    Blij voor je dat de ergste ellende voorbij lijkt te zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik ben blij dat je aan de betere hand bent, maar wat zorgelijk dat er geen back-up is. Liefs en sterkte.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een heftige aanslag op je (toch al broze) gezondheid Vlas. En wat een armoe is het inderdaad geworden qua zorg als je sociale netwerk niet zo groot is (en bij wie is dat tegenwoordig wel het geval? Iedereen heeft t daar kennelijk te druk voor). Zijn er misschien bloglezers die je wat kunnen bijstaan? Ik kan geen structurele oplossing bieden maar bied je hierbij vast een dag hulp aan, mits je daarvoor open staat natuurlijk. Met nog een paar aanbiedingen ben je misschien net over de hobbel heen en kun je de draad weer zelf oppakken.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat triest,dat je als je ziek bent onvoldoende hulp krijgt.Is er geen mogelijkheid van nood-thuiszorg?

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik woon te ver weg, maar zou je graag willen helpen. Het zorg-netwerk is gebaseerd op een jaren vijftig gevoel, waar gezinnen groot waren en men bij elkaar in de buurt woonde. Nu is dat niet meer zo, maar is het idee nog wel daarop gebaseerd. Ook is het burengevoel anders dan 'vroeger'. Met de uitholling van thuiszorg is dit een groot probleem.

    BeantwoordenVerwijderen