donderdag 3 september 2015

Ingraven

O, ja , als dat zou kunnen; me ingraven en nooit meer geconfronteerd worden met aangespoelde kleuters,  met moeders rennend met hun kapotgeschoten kind in hun armen, met negerkindjes zo uitgehongerd dat de gieren al wachtend naast ze zitten,met verslagen, uitgeputte mensen in ruïnes,met dieren stervend in plastic afval, met beesten gemarteld of  dienend als proefdier, met alle vuil en ellende van deze wereld. Weg van deze rampplek, die de aarde geworden is, ondanks alle prachtige plekken die er nog zijn, maar die vaak vieze geheimpjes hebben. De geinigste plek hier in de duinen, waar narcissen bloeien in het voorjaar, maar waar gewoon een oude vuilnisbelt onder zit. De spikkels plastic en teer in de golven, de microstofdeeltjes in die imposante wolken.  Alles is bezoedeld en aangeraakt.
Misschien is een andere aarde ergens, een nieuwe planeet het beste, of zelfs in een nieuw universum. Waar niet de plaatselijke politici elkaar de tent uitvechten, waar geen vluchtelingen zijn, omdat er vrede is en alles van iedereen en niet meer dan nodig is. Waar eten nog eten is, zonder allerlei toevoegingen, waar mensen echte mensen zijn, met intelligentie met barmhartigheid, met wil tot samenwerken en helpen, waar men nooit wapens heeft uitgevonden, waar liefde en respect vaste waarden zijn.
Tja doe mij maar een nieuwe aarde, graag, vandaag nog.

13 opmerkingen:

  1. Heftig he die beelden die we steeds te zien krijgen. Al die vluchtelingen, zo verdrietig. Wat ik zo jammer vind is dat er zo weinig wordt gedaan. Aan de andere kan doe ik ook niets...behalve een beetje geld storten.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De Verdubbeldame heeft hier een blog aan gewijd, er is heel veel wat je kunt doen...

      http://verdubbeldame.blogspot.nl/2015/09/wat-kunnen-we-wel-doen-een-overzicht.html

      Verwijderen
  2. Ik heb soms ook van die dagen. Maar vanmorgen juist, was ik zo blij met de wandeling langs de rivier. Het licht, het mooie onkruid, de zwaar beladen schepen, mijn hond, de ochtend, koeien herkauwend in de wei liggend. Dankbaar. Juist door alle beelden en informatie die we dagelijks binnen krijgen. Laten we genieten van wat ook is. En laten we ook stil blijven staan bij het lelijke.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Volgens mij noemen we dit: je kop in het zand steken...

    Wat ik pas erg vind, zijn de reacties op de foto's en de beelden. Ik schaam me kapot voor mijn medemens wanneer er reacties komen als: Gelukkig, weer een paar minder.
    Wat ik ook erg vind, zijn de zielige reacties op verdronken kinderen, maar wanneer er een grote groep vluchtelingen op een station staat, zijn het ineens allemaal gelukzoekers. Wanneer er een AZC in de buurt geopend wordt, willen we dit ineens niet in onze eigen buurt hebben!
    Wat ik pas erg vind, is dat ik 'grappige' plaatjes voorbij zie komen op facebook met teksten als: Ik solliciteer op de vacature vluchteling... Of: Was ik maar een asielzoeker.

    Dat vind ik pas erg! Graaf mij maar niet in, en geef mij ook geen andere aarde. Maar geef mij mensen terug die om anderen geven. Die niet zo snel oordelen, die verder kijken dan hun neus lang is en zich proberen voor te stellen wat het is om met je gezin te vluchten. Alles achter te laten, hopend op een beter leven voor je kinderen...

    Gr. Immy

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Helemaal mee eens, Immy, ik wil ook geen andere planeet. Dat zou teveel passen in onze wegwerpcultuur; als we iets verziekt hebben mikken we het weg, en dan kunnen we de het volgende hemellichaam gaan verzieken...
      Nee, de Aarde is nou eenmaal het basismateriaal waarmee we moeten werken, en ik hou zo zielsveel van onze prachtplaneet dat ik ook niet anders wil. Ja, er is veel kwaad in de wereld, maar het enige wat je kunt doen is daar zoveel mogelijk goeds tegenover stellen. Ik verwijs wederom naar het blog van de Verdubbeldame..

      Verwijderen
  4. Vreselijk hé Vlasje, het beeld staat nog altijd op mijn netvlies gebrand....ik raak het niet kwijt...
    Wat heeft dat kindje en al die andere slachtoffers van oorlog en geweld misdaan?
    Ik schaam me diep....want wij klagen hier wat af....gewoon als het eens wat regent of voor andere prullen....
    We kunnen als enkeling zo weinig doen (denk ik...) maar ik voel me er echt slecht bij....hier moet dringend iets gebeuren....
    Zo triest....

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Maar wie neemt een vluchteling in huis? Gisteren bij Pauw het christelijke stel gezien? Knap wat ze doen, hopelijk zonder gelijk een bekeerpoging tot het christendom.....Echte naastenliefde zonder bijbedoelingen.
    Voor mensen die dat daadwerkelijk doen neem ik mijn petje af.
    Zover ben ik zelf nog niet. Ik zet de t.v. uit omdat ik het niet meer kan verdragen en hoop op verstandige, barmhartige politici..........

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hartverscheurend is het enige woord waar ik op kan komen bij de onderwerpen die je noemt. Je legt de vinger (weer) goed op de zere plek, Vlas. Hoe kunnen wij maar zo doorleven terwijl er zulke verschrikkelijke dingen gebeuren, denk ik vaak. Wat we doen is vaak niet meer dan rommelen in de marge: een bedrag storten, meeleven en ons inleven, politieke en andere keuzes maken. Veel helpt het niet ben ik bang. Ik moet denken aan Anne Frank, die ondanks alles bleef geloven in het goede in de mens. Hopelijk zal het goede goed genoeg zijn om weerstand te bieden aan zoveel leed en hopelijk kunnen we op een of andere manier wezenlijk bijdragen aan dat goede.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Amen. Heb me pas ook ingeschreven voor "ik ben een gastgezin voor een vluchteling". Alhoewel ik niet daadwerkelijk mensen in huis kan opvangen, kan ik wel met andere dingen helpen. Ik hoop dat ze me bellen!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Vreselijke beelden van een vreselijke situatie. Het zijn allemaal mensen die recht hebben op een menswaardig bestaan. En dat proberen ze ook te bereiken. Met alle gevolgen die wij nu al een tijd zien.Als het kinderen betreft raakt het je des te meer.
    Maar het blijft schrijnend.

    Liefs Frederique

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Mooi iniatief, ik heb me net gemeld voor inzamelpunt in Den Haag!
    Alle kleine beetjes helpen,toch??

    BeantwoordenVerwijderen