zaterdag 15 augustus 2015

reine claudes

Op de markt kocht ik prachtige reine claudes en een superbe soort witte druiven. Ik moet altijd oppassen me niet te overeten aan al dat heerlijke zomerfruit. Ik lust er wel pap van, maar hoewel ik meer eet dan de gimiddelde Nederlander, hou ik het wel bij overzienbare porties, vanwege de diabetes.
Reine claudes hebben een magische klank, want een oudtante, ooit in Belgie een vrijer gehad, kon daar zo lyrisch over praten dat ze gans mythische roep hadden voor ik ze ooit geproefd, had. Dus de eerste keer dat ik er een at, viel dat tegen. Later niet, ik waardeer hun speciale smaak zeer, maar toen was de verwachting te hoog.
Toen kon je nog reine claudes in potten op sap krijgen, veel te duur voor gewone consumptie, maar als verjaarscadeau voor die tante was dat wel doenlijk en mooi zag het er uit! Jammer genoeg liet ze altijd de potten dicht en later zag ik ze nergens meer.
Enfin elke augustus is de eerste reine claude nu voor mij nog steeds speciaal.

8 opmerkingen:

  1. Zijn dat gewone gele pruimen? Of bijzondere? Ik kende de naam niet, dus ik heb ze even gegoogled en ben nu wel benieuwd of ik ze al eens op heb ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Jaaa, lekker maar je ziet ze niet veel meer :)
    Geniet ervan!!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Jeugdherinnering: Limonadesiroop van reine claude. Zo heerlijk!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Die vrij klein pruimpjes waarvan ik me van lang geleden als reine claudes herinner zie ik niet meer te koop.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mooie herinnering! Ik vond de groene limonade zo aantrekkelijk als kind en mijn zoektocht naar een boom voor in de tuin is (nog) niet geslaagd.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Mijn vader kon ook zo lyrisch praten over Reine Claude :)

    BeantwoordenVerwijderen