zondag 16 augustus 2015

Moeder

Op 16 augustus 1920  werd mijn moeder geboren in Amsterdam.
Ze stierf, ruim 15 jaar geleden hier in Den Helder in het verpleeghuis.
De laatste jaren staan me scherp voor de geest, omdat ze nogal tragisch waren. Maar liever denk ik aan mijn jeugd met mijn moeder. Samen " Russische spion " spelen, lachen om de stijve familie van mijn oma (van vaders kant), samen op bezoek bij lieve oud-tantes en -ooms. Ik was een jongensmeisje, droeg liever een broek dan een rok en kwam altijd onder de schrammen en modder thuis en hoewel ze dat niet echt leuk vond, accepteerde ze het wel. Ze was mijn verzorgster en bezig-houdster tijdens de vele ziekteperiodes. Omdat ik enig kind was, was zij vaak mijn speelkameraad en o wat was ze blij dat ik zelf kon lezen, want liever twee maal per week naar de bibliotheek, dan mij dagelijks uren voorlezen.Ze was trots op me, gunde me alles.
Jammer dat haar jeugd en haar oude dag niet zo fijn waren, ik had haar meer gegund, ze was een mensenmens, dol op reisjes, feestjes, danzen zingen en vaak het middelpunt. Maakte snel en makkelijk vrienden. Het was een bruisende vrouw met lef, ondanks alles. Dag Mam.

5 opmerkingen:

  1. Wat een mooi eerbetoon!
    Ze heeft een fijne dochter gehad.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooie herinneringen aan je moeder, heb ik ook! We zijn rijk!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een lief logje en mooie herinneringen. Om te koesteren.

    Liefs Frederique

    BeantwoordenVerwijderen