donderdag 13 augustus 2015

Brummels

Vroeger gingen we als gezin al bramen plukken, in de duinen en verderop in Noord-Holland, met de brommer. Moeder maakte er jam van en oma sap voor over de griesmeelpudding.
Als pre-teener gingen we op vakantie naar Drente, bij oud-buren logeren en lekker rond brommeren. We verbaasden ons over de overvloed aan bramen en kregen van plaatselijke keuterboertjes commentaar, of we van Brummels hielden, waaruit wij begrepen dat dat dialect voor bramen was.
Nog iets later, op de middelbare school, hing ik, met een vriendin, vaak rond met een groepje jongens en op een paar had ik wel een oogje, maar te verlegen om dat te laten merken. Dus waren wij one of the boys.  De leukste, ook een beatliefhebber, zoals de rest van ons, had gehoord van een Amerikaanse groep die hij te gek vond. In die tijd haalde de muziekpers de neus op voor de viezerikken van de Rolling Stones en de Pretty Things, en hilversum draaide Rob de Nijs en Anneke Grunloh. Zelf op onderzoek gaan deed je door naar radio Luxemburg te luisteren en later naar de piraten.
Vanmorgen tijdens een grote Kanoroute tocht at ik mijn buikje rond aan de overvloedige dauwbramen en dacht ik weer aan dat vriendje, ach...... M.
Ik kwam thuis met een enorme tas vol zomertheeingredienten, mooie lijsterbes en gelderse roos takken en een zak met brandneteltoppen vol zaad.
Bevoorrading dus! En weer hyper van moeheid en tevredenheid!

5 opmerkingen:

  1. Ha leuk, ik zag de titel en vroeg me al af of je toevallig uit het oosten vandaan kwam oorspronkelijk.
    Maar je was er dus op vakantie.
    Wij zeggen hier ook 'brummels' tegen de bramen. Klinkt dan zo vertrouwd als je er elders over leest :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ach....hoe zoet kunnen herinneringen zijn. :-)
    Is het al weer tijd voor bramen? Ik zag ze nog niet volop op kleur, maar dat zal niet lang meer duren.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Geen betere raad als voorraad... Klinkt lekker allemaal, geniet ze!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Heerlijk als je je zo lekker voelt! Vasthouden!

    BeantwoordenVerwijderen