donderdag 30 juli 2015

Luxe

Elke dag besef ik dat ik in luxe leef, niet alleen in vergelijking met bv derde wereldtoestanden maar ook vergeleken met veel mensen hier in Nederland. Natuurlijk zijn er mensen die buiten hun schuld in de financiële puree zitten en het zich absoluut niet kunnen veroorloven te leven zoals ik, maar er zijn veel meer mensen die veel hoger maandelijkse inkomsten hebben en die zich niet kunnen of willen veroorloven te leven als uw Vlasje.
Het is vooral een kwestie van prioriteiten stellen, keuzes maken voor datgene wat je het belangrijkste vindt in het leven.
Mijn keuzes zijn vooral groen en goed-voor-mijn-lijf-geïnspireerd. Ik eet voor 90% bio/ekologisch. Ja duurder, maar omdat ik ook veel niet koop (snoep, koek, brood, gebak, wasmiddelen, koffie, frisdranken, alcohol, tabak, persoonlijke verzorgingsspullen) streept dat al deels weg. Ik heb geen wasdroger, geen afwasmachine, ik stook met een gaskachel beneden ipv cv, ik ga niet op vakantie, drink en rook niet, gebruik geen koffie of softdrinks, eet niet buiten de deur, ga zelden naar evenementen of festiviteiten. Op tripjes met de scootmobiel neem ik zelf drinken en wat fruit mee als mondvoorraad, dus geen terrasjesbezoek. De kapper bezoek ik zelden of nooit (alleen bijknippen,m geen kleuringen of ander gedoe). Kleding krijg ik, vind ik tweedehands of in de uitverkoop, schoenen draag ik niet af, dus ik doe er jaren en jaren mee. Ik val niet meer voor hebbedingetjes of kringloop/rommelmarkt vondsten. Zomers maak ik vaak thee van zelfgeoogst vers plantmateriaal alsook lieve boeketjes. Ik gebruik vrnl kokosolie, baking powder en aleppozeep als verzorgingsspul. Hoef niet zo nodig met mode mee te doen (mijn keukentje is eeuwenoud, net als mijn badkamer) en wat andere mensen er van denken zal me worst zijn.
Maar ik eet het beste van het beste, en mis niets in het leven. Heb een gezonde geldbuffer en heb verder niet al te veel nodig. En geen geldzorgen, is dat niet luxe?

6 opmerkingen:

  1. Heel erg luxe! Zoals jij leeft, daar zouden veel mensen een voorbeeld aan kunnen nemen.
    Ik leef iets anders, maar toch ook wel bewust! En ik voel me ook rijk met wat ik heb!
    Alleen dat liedje,,, ik vind het zo'n vreselijk nummer.
    Had ik me aangemeld op een koor, was dat het eerste liedje wat er werd geoefend.. ik weet het nu nog niet met dat koor ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat geweldig dat je je zo bewust bent van alles dat er wél is. En dat je aar van geniet. Dat is terecht het woord: "levenskunstenaar" waard.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Zeker luxe. Maar wel zelf gekozen en door jouw instelling zo beleefd. Geluksvogel!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Denk vooral dat dat potje broodbeleg genaamd "tevredenheid" je voornaamste broodbeleg is. Als je al brood zou eten natuurlijk :) Inspirerend weer Vlasje.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dat is idd leven in LUXE, tevredenheid.... das niet in geld uit te drukken :)

    BeantwoordenVerwijderen