maandag 20 juli 2015

Komkommertijd

Mijn berichten zijn weinig spectaculair, merk ik. Een beetje de dagelijkse gang van zaken en als er geen tv-ploeg binnenrolt of een kussengevecht wordt gehouden, is dat een gezapig leventje. Ik heb het graag zo, maar erover berichten is snel saai.
Dus ga ik maar een beetje in de vertelmodus. Zomaar een herinnering, een dromerijtje of wat kennis delen. Niet actueel maar wel echt van mij.
De eerste gaat over;
Komkommers.
Smaak van zomer, voor mij.
Mijn moeder was er verzot op en ik lust ze ook graag. We kregen vaak dikke gele komkommers van mensen met volkstuintjes, die waren toch wat anders van smaak dan de huidige soorten. Mijn moeder schilde ze altijd en raspte ze dan. Er ging suiker over en azijn en wat peper en zout. Een uurtje laten staan en hmmmmm.We maakten ze, bij overschot, ook wel in, dobbelstenen in een beetje gele azijn/curcuma oplossing. Het exacte recept heb ik niet meer, maar weet wel dat het erg lekker was, ook bij een Indische hap.
Ik schil ze meestal niet en gebruik geen suiker, maar wel volop dille, of munt of andere verse kruiden en wat balsemico maakt ze wat intenser van smaak.


6 opmerkingen:

  1. Doe mij maar vaker komkommertijd-verhalen, ik vind ze leuk. Wij maakten voeger van tomaat, hardgekookt ei, komkommer en mayonaise een stoort preu die op het brood ging. Zag er niet echt uit maar was heerlijk!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Berichten hoeven toch niet altijd spectaculair te zijn .Je berichten lezen gewoon lekker weg ook al reageer ik niet vaak.En komkommer vind ik heerlijk en het liefst zou ik het elke dag eten ,vooral de gele hebben ''iets '' speciaals ,maar die zijn er weinig .Helaas ondanks de Omeprazol die ik in redelijk hoge dosis slik krijg ik er ontzettend maagzuur van .Maar soms kies ik daar dan maar voor ,heel af en toe dan !! En gewoon blijven schrijven hoor !!
    Gr Elisabeth

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik kom in de komkommers om.
    Vanavond bij de sperzieboontjes, geraspt met wat azijn en peper en zout. Zoals bij mij thuis vroeger ;-)
    Kom maar op met je komkommertijdverhalen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Heerlijk. Zo maakte mijn moeder het ook.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Je verhaal roept herinneringen op. Hetzelfde recept vroeger thuis.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Komkommers zijn heerlijk!
    Ik kan er bij tijden een heleboel verslinden in de week..

    BeantwoordenVerwijderen